Polska uzyskała zgodę Departamentu Stanu na zakup pakietu modernizacyjnego dla samolotów F-16 do standardu Viper w ramach modernizacji w połowie cyklu życia (MLU). Transakcja może zostać zrealizowana poprzez procedurę FMS a jej maksymalną wartość oszacowano na 7,3 mld USD (29,3 mld PLN). Siły Powietrzne RP mają na stanie 48 samolotów F-16C/D Block 52+, które są eksploatowane od 2006.
W skład pakietu modernizacyjnego jaki zaakceptowali Amerykanie znajduje się 58 wyświetlaczy Improved Programmable Display Generator (w tym 10 zapasowych), 3 pociski manewrujące AGM-158 JASSM, 3 bomby kierowane SDB II, 8 bomb GBU-53/B w odmianie szkolnej, 2 szkolne bomby GBU-39(T-1), 2 pociski p-p AIM-9X Sidewinder i 2 pociski szkolen AIM-9X. Amunicja jest przeznaczona do celów testowych.
Ponadto Polska może pozyskać 58 układów nawigacji GPS/INS (10 zapasowych), 58 stacji radiolokacyjnych AN/APG-83 SABR (10 zapasowych). Wyposażenie elektroniczne uzupełniać może 60 komputerów misji MMC 7000AH (12 zapasowych) lub podobnych i 60 komputerów misji XMC (12 zapasowych) lub podobnych.
W przypadku systemów walki elektronicznej możliwy jest zakup 73 systemów AN/ALQ-257 IVEWS lub takiej samej liczby AN/ALQ-254V(1) (10 zapasowych). Uzupełniać je mogą układy ostrzegania przed pociskami PAWS-2, i wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47.
Do tego Departament Stanu zezwolił na sprzedaż wyświetlaczy nahełmowych JHMCS II, radiostacji AN/ARC-238, układów szyfrujących, zasobników rozpoznawczych MS-110, radarów z syntetyczną aperturą i układów identyfikacji swój-obcy AN/APX-126/127 pracujących w standardzie Mode 5. Polska może również nabyć dodatkowe wyposażenie, części zamienne, wsparcie eksploatacji, dokumentację, oprogramowanie i wsparcie inżynierskie, logistyczne i techniczne.
Głównym wykonawcą kontraktu ma być Lockheed Martin.
Zapowiadana od dłuższego czasu modernizacja polskich F-16 jest konieczna z racji wieku samolotów, zbliżającego się już do 20 lat. Unowocześnienie ich floty do standardu Viper pozwoli zachować potencjał bojowy zgodny z najnowszymi standardami. Kształt modernizacji może się jednak różnić od sprzętu zatwierdzonego przez Amerykanów i zostanie wypracowany w toku negocjacji i zatwierdzony podpisaniem umowy.
Według pojawiających się informacji, Siły Powietrzne zamierzają modernizować 6 maszyn rocznie. Za głównego wykonawcę prac wskazuje się natomiast WZL-2 (MON o planowanych zakupach, 2024-03-08).