Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kanada szuka alternatywy dla F-35

Transakcje, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 16 marca 2025

14 marca 2025, zaledwie kilka godzin po ponownym mianowaniu na stanowisko ministra obrony, Bill Blair powiedział, że Kanada aktywnie poszukuje potencjalnych alternatyw dla myśliwca stealth F-35 produkowanego w USA i będzie prowadzić rozmowy z konkurencyjnymi producentami samolotów. Stwierdził, że to nie tylko jego stanowisko, ale także premiera Marka Carneya. Oświadczenie Blaira pojawiło się zaledwie dzień po tym, jak portugalski minister obrony Nuno Melo stwierdził, że Lizbona rezygnuje z planów zakupu F-35. W obu przypadkach powodem planowanych rezygnacji jest nowa amerykańska polityka po przejęciu urzędu przez prezydenta Donalda Trumpa, z czym wiąże się utrata wiarygodności USA jako sojusznika i dostawcy uzbrojenia.

Ilustracja: RUSI

Kanada jest partnerem programu Joint Strike Fighter, w wyniku którego powstał F-35. Od 1997 wydała na niego co najmniej 500 mln USD. W 2010 rząd w Ottawie zdecydował się kupić 65 F-35 bez przetargu, ale w 2015 zarzucił ten plan. Wraz z uruchomieniem konkursu podjęto wówczas decyzję o zakupie 18 F/A-18E/F Super Hornet, jako rozwiązania tymczasowego. Po sporach handlowych z USA ostatecznie Kanada pozyskała używane samoloty F/A-18A/B od Australii, która wycofała je po zakupie i odebraniu – w latach 2019–2021 – samolotów F-35 (Pierwszy F-35A dla 3. squadronu RAAF, 2018-09-20).

Po latach analiz i debat, 9 stycznia 2023 Kanada ogłosiła sfinalizowanie umowy z rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Lockheed Martinem i Pratt & Whitneyem na zakup 88 F-35A (Kanada kupuje F-35, 2023-01-10). Kontrakt był wart 19 mld dolarów kanadyjskich (ok. 13 mld USD). Przewidywano wówczas, że cały cykl życia programu będzie kosztował 70 mld dolarów kanadyjskich. Kanada zobowiązała się już do zapłaty za pierwsze 16 samolotów, których dostawa ma rozpocząć się na początku 2026.

Ewentualne rozwiązanie umowy przez Kanadę nie będzie więc proste (Portugalia nie zawarła dotąd żadnej umowy dotyczącej F-35). Pomijając aspekt polityczny, wiązać się z tym będą bowiem kary finansowe. Ottawa utraciłaby też środki zainwestowane w program JSF i zaliczki. Analitycy przewidują, że by tego uniknąć Kanada może zdecydować się na rozwiązanie pośrednie i zrezygnować z części zamówionych F-35.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.