Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

F-16 USAF z radarami AESA?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 lipca 2011

USAF zamierzają zmodernizować część przestarzałych myśliwców F-16 poprzez zainstalowanie radarów AESA. Modernizacja 300-600 samolotów miałaby rozpocząć się po 2017.

Aeronautical Systems Center (ASC) amerykańskich wojsk lotniczych (USAF) wystosował zapytanie (request for information, RFI) o możliwość dostarczenia radarów z aktywnym skanowaniem fazowym (active electronically scanned array, AESA) pod koniec czerwca. Wykluczono przy tym ze względów bezpieczeństwa państwa możliwość zakupu podobnych systemów za granicą. Jako potencjalni dostawcy w grę wchodzą więc tylko dwa koncerny amerykańskie: Raytheon i Northrop Grumman. Oba już od co najmniej 3 lat usiłują zainteresować swymi rozwiązaniami USAF.

Radary AESA miałaby zastąpić uznane za przestarzałe radary Northrop APG-68(V)1 instalowane na F-16 Block 40/42 i APG-68(V)5 na F-16 Block 50/52 (takie jakie kupiła Polska, F-16 - loty tylko powyżej 2 km, 2009-02-26). USAF są zainteresowane raczej już istniejącymi systemami, a nie nowymi opracowaniami. Liczba modernizowanych samolotów będzie wynikać z wielkości floty F-16 nadającej się do dalszej eksploatacji i wielkości środków posiadanych na ten cel przez USAF. Standardowa żywotność konstrukcji równa 8 tys. h musiałaby zostać przedłużona do 10-12 tys. h. W przypadku F-16 Block 25 i 30 byłoby to nieopłacalne (F-16 dłużej w służbie?, 2011-02-24).

Analitycy uznają, że większe szanse na zdobycie kontraktu USAF ma Northrop Grumman. Raytheon swój radar AESA - RACR ((Raytheon Advanced Combat Radar), zbudowany na bazie radaru AN/APG-79 z F/A-18E/F, sprzedaje dwóm odbiorcom zagranicznym - Korei Płd. i Grecji. Oferuje też tę konstrukcję Polsce. Northrop Grumman opracował radar AN/APG-80 dla F-16 Block 60. Jest też dostawcą radaru AN/APG-81 dla myśliwców nowej generacji F-35 Lightning II. Dla F-16 oferuje Scalable Agile Beam Radar (SABR - na rysunku, F-16 z SABR, 2010-01-26).

Raytheon dostarczył już USAF i odbiorcom zagranicznym ponad 300 radarów AESA. Ponad 10 lat temu radary AN/APG-63(V)2 instalowano na niewielkiej liczbie myśliwców F-15C (F-15C z nowym radarem, 2010-04-13). Później radary Northrop Grumman AN/APG-77 instalowano na myśliwcach nowej generacji F-22, a Raytheon AN/APG-79 na F/A-18E/F. Amerykanie zablokowali niedawno zamontowanie radaru AESA na wersji rozwojowej samolotu T-50 (Amerykanie blokują rozwój T-50, 2009-01-16) - oferowanego obecnie Polsce

Modernizacja F-16 USAF może obejmować także inne obszary. W grę wchodzi m.in. zainstalowanie w tych samolotach Multi-function Advanced Data-Link (MADL) opracowanego dla F-35.

Radary AESA wytwarzają też producenci spoza USA. Francuski RBE-2 jest przeznaczony dla Rafale (Rafale dla ZEA, 2009-06-21), a ES 05 Raven dla szwedzkiego Gripena NG (Radar dla Gripena NG, 2009-03-27). Dla myśliwca nowej generacji PAK FA Rosjanie opracowali system SH121, który składa się z trzech zsynchronizowanych radarów AESA pracujących w paśmie X (8-12 gHz).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.