Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AAS-72X prawie gotowy

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 12 października 2011

EADS North America zaprezentowała swoją uzbrojoną odmianę UH-72A Lakota na wystawie wojsk lądowych AUSA, informując o finalizowaniu kompletowania demonstratorów AAS-72X.

Jeden z trzech demonstratorów AAS-72X. Śmigłowce powstały z myślą o potencjalnym zamówieniu US Army na lekkie maszyny rozpoznawcze, następców wiekowych OH-58 Kiowa / Zdjęcie: EADS

Amerykańska filia EADS rozpoczęła prace nad śmigłowcem rozpoznawczym w 2009, korzystając ze środków własnych i opierając się na sprawdzonym, przystosowanym do potrzeb wojska śmigłowcu łącznikowo-transportowym UH-72A (pochodnej EC-145). Dotychczasowe próby zastąpienia OH-58 kończyły się co prawda niepowodzeniem (programy RAH-66 Comanche, a później ARH-70A zostały skasowane), jednak US Army niezmiennie wyrażała wolę zakupu nowych śmigłowców. Prowadzona obecnie głęboka modernizacja posiadanych śmigłowców Kiowa, do modelu F (zobacz: Kolejna modernizacja OH-58), jest krytykowana w parlamencie. Jego członkowie wytykają lotnictwu wojsk lądowych, że przebudowa tak wiekowych śmigłowców, nie dość, że sama w sobie droga, będzie na dłuższą metę nieopłacalna.

Licząc na zainteresowanie wojsk lądowych, EADS North America sprzymierzyła się z Lockheed Martinem, a ostatnio również z Rockwell Collinsem. Pierwszy podmiot udostępnił swoje laboratoria do testowania systemów rozpoznawczych, drugi stworzy symulatory i pozostałe urządzenia treningowe.

W trakcie wystawy AUSA przedstawiciele EADS ujawnili, że pierwszy z demonstratorów został oblatany w grudniu ubiegłego roku. Obecnie istnieją już wszystkie planowane śmigłowce doświadczalne, a program ich doposażenia zbliża się ku końcowi. Jednocześnie, przy wykorzystaniu standardowych UH-72A/EC-145, przeprowadzono z pozytywnym skutkiem próby tych śmigłowców w warunkach bardzo wysokiej wilgotności i dużych wysokości.

Demonstratory otrzymały standardowy dla US Army zestaw wyposażenia: głowicę obserwacyjną, systemy łączności i wymiany danych oraz uzbrojenie. Na razie brak jest jednak decyzji ewentualnego użytkownika AAS-72X. Kwestia potencjalnego zakupu, w dobie obecnych cięć budżetowych, w praktyce wymagać będzie również aprobaty parlamentu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.