Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa Raptora – wina pilota

Lotnictwo wojskowe, 16 grudnia 2011

Komisja badania wypadków lotniczych USAF, zajmująca się katastrofą myśliwca F-22A Raptor, stwierdziła, że częściową winę za wypadek należy przypisać pilotowi, kpt. Jeffowi Haney`owi.

Raptory, prawdopodobnie najbardziej zaawansowane technicznie myśliwce świata, cierpią na poważne problemy serwisowe, głównie związane z powłokami płatowca, ale także z celownikiem nahełmowym czy instalacją tlenową. Z tego powodu mniej niż połowa z dostarczonych myśliwców zachowuje zdolność do lotów operacyjnych / Zdjęcie: USAF

Do katastrofy doszło 16 listopada 2010, w czasie rutynowego, nocnego lotu szkolnego. W wyniku zderzenia z ziemią, samolot uległ całkowitemu zniszczeniu, pilot zginął (zobacz: Pilot F-22 nie żyje).

Pierwsze etapy dochodzenia wskazały, że przyczyną wypadku było wadliwe funkcjonowanie pokładowej wytwornicy tlenu On-Board Oxygen Generating System (OBOGS), co w konsekwencji doprowadziło do niedotlenienia pilota i utraty przez niego orientacji przestrzennej. Podobne wydarzenia, które doprowadziły do rozpoczęcia odrębnego dochodzenia, wskazały, że do instalacji tlenowych części Raptorów dostawały się toksyny (zobacz: Toksyny uziemiły Raptory).

We wrześniu bieżącego roku komisja amerykańskich wojsk lotniczych wskazała jednak, że katastrofa miała inne podłoże. W wyniku usterki urządzenia pobierającego powietrze z sekcji kompresora silnika odrzutowego, wyłączeniu uległo kilka systemów pokładowych, zasilanych z tego właśnie źródła, w tym instalacja tlenowa.

Autorzy analizy zrzucili jednak część winy na pilota, twierdząc, że nie zareagował on w odpowiednio szybki sposób, m.in. przez uruchomienie rezerwowej instalacji. Mimo, że od wystąpienia usterki do zderzenia z ziemia minęło 39 sekund. Co więcej, pilot skoncentrował się na przywróceniu sprawności instalacji, nie będąc wstanie kontrolować samolotu. Wprowadził go w nurkowanie, dla zmniejszenia wysokości, nie zdołał jednak wyrównać lotu w ostatniej jego fazie. Nie zanotowano nawet prób wpłynięcia pilota na tor lotu myśliwca.

Piloci Raptorów wskazują jednak, że uruchomienie rezerwowej instalacji tlenowej jest wyjątkowo trudne. Uznają, że zrzucenie części winy na pilota jest próbą zmniejszenia odpowiedzialności producenta i użytkownika.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.