Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwedzi kupili BvS10 MkIIB

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 10 stycznia 2012

Kilka dni temu szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV podpisała z rodzimymi zakładami BAE Systems Hägglunds umowę o dostawach 48 przegubowych transporterów BvS10 MkIIB.

BvS10 są wykorzystywane przez wojska lądowe Wielkiej Brytanii, Holandii i Francji. Szwecja będzie czwartym użytkownikiem tych pojazdów / Zdjęcie: BAE Systems Hägglunds

Szwecja - ze względu na konieczność operowania na terenach polarnych - jest największym na świecie producentem i użytkownikiem przegubowych transporterów wojskowych. Jej wojska lądowe posiadają wiekowe już Volvo Bandvagn 202 (Bv 202) oraz nowsze Hägglunds Bv 206. Do tej pory jednak nie wykorzystywały najnowszych i największych pojazdów tej klasy, produkowanych od kilku lat wozów rodziny BvS10.

Zostały one pierwotnie zamówione przez brytyjską piechotę morską, później zaś - ze względu na doskonałe własności trakcyjne i wystarczające opancerzenie - także wojska lądowe tego kraju (zobacz: A jednak również Vikingi, a później również przez Holandię i Francję (zobacz: Vikingi we Francji). Wszystkie te kraje zdecydowały się na wysłanie BvS10 do Afganistanu.

W 2010 rząd Szwecji podjął decyzję o zakupie nowych pojazdów terenowych, właśnie pod kątem misji zagranicznych. Wybór wojsk lądowych padł na wozy przegubowe. Pod uwagę brano rodzime BvS10 MkIIB i singapurskie Bronco. Ostatecznie wybrano pierwszą konstrukcję.

Szwedzka FMV zamówiła łącznie 48 pojazdów, z czego 19 to transportery dla 3 członków załogi i 6 żołnierzy desantu. Kolejne 10 egz. zostanie dostarczonych jako ambulanse, mieszczące 2 rannych na noszach. 17 pojazdów będzie występować w wersji transportowej, zdolnej do przewozu standardowych ładunków, palet i kontenerów, a także służących jako nośniki radarów pola walki i urządzeń łączności. Dwa BvS10 MkIIB zostaną wyprodukowane jako wozy dowodzenia.

Ze względu na konieczność wzmocnienia 500-osobowego kontyngentu w Afganistanie, pierwsze wozy powinny zostać przekazane jesienią bieżącego roku i osiągnąć gotowość do misji wiosną 2013.

Wartość kontraktu, wraz pakietem serwisowym i szkolnym, wynosi 700 mln SEK (ok. 100 mln USD). Umowa zawiera opcję na 127 dodatkowych wozów, w trzech kolejnych transzach.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.