Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pęknięcia piast wirników EC 135

Lotnictwo cywilne, 16 marca 2012

W czasie rutynowych przeglądów śmigłowców Eurocoptera - EC 135 i EC 635 - wykryto pęknięcia w piastach wirnika nośnego, co w konsekwencji mogłoby doprowadzić do katastrofy.

Według dostępnych informacji, pęknięć piast nie wykryto w polskich Eurocopterach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Konieczne będą jednak przeglądy, zaś w przypadku wykrycia usterek - wymiana całej piasty i zawiadomienie europejskich władz lotniczych EASA / Zdjęcie: LPR

Pęknięcia wykryto w dolnej płycie piasty wirnika nośnego. Wstępne ustalenia wskazują, że przyczyną ich powstania mogło być odkształcenie zawleczek zabezpieczających sworzni mocujących łopaty wirnika nośnego. To z kolei mogło doprowadzić do poluzowania nakrętek zabezpieczających sworznie, co w konsekwencji spowodowało nieprawidłową pracę połączenia sworzniowego, a w efekcie pęknięcia płyty piasty. Stan ten, jeżeli nie zostanie wykryty i naprawiony, może powodować dalszą propagację pęknięć, doprowadzając do uszkodzenia piasty wirnika nośnego śmigłowca i jego katastrofy.

W związku z tym europejskie władze lotnicze EASA zleciły przeprowadzenie obligatoryjnych przeglądów piast wirnika modeli EC 135 i EC 635, które muszą być cyklicznie powtarzane, aż do znalezienia kompleksowego rozwiązania problemu.

Oznacza to, że może przybyć kolejnych zmartwień dla techników, zajmujących się obsługą polskich EC 135, należących do LPR. W ostatnim okresie wyszło na jaw, że ich silniki notują znaczny spadek mocy i to nie po deklarowanych 3200 h lotu (do wymaganego przez producenta, planowanego remontu), a już po 800 h. Prawdopodobnie wynika to z łatwości przedostawania się zanieczyszczeń do wlotów powietrza do silników, w czasie przyziemiania w przygodnym terenie (zobacz: Kłopoty z silnikami EC135 LPR).

Możliwość wystąpienia usterki jest tym większa, że śmigłowce LPR charakteryzują się częstszą, niż w przypadku innych maszyn tego typu, liczbą startów i lądowań, co powoduje zwiększenie obciążeń silnika, jak i całego układu napędowego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.