Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

King Air 350 dla Turcji

Lotnictwo wojskowe, 16 kwietnia 2012

Ministerstwo obrony Turcji wydzierżawi 5 Beechcraftów King Air 350, w wariancie rozpoznawczym, ze względu na niską sprawność izraelskich bsl IAI Heron.

Jeden z MC-12W Liberty USAF. Widoczny m.in. fragment zasobnika z głowicą optoelektroniczną L-3 Wescam MX-15. Samolot został także wyposażony sensory rozpoznania radioelektronicznego i wojskowe systemy łączności / Zdjęcie: USAF

Według Flightglobal, umowa zakłada, że zachowująca anonimowość spółka wyremontuje i zmodernizuje pasażerskie samoloty King Air 350 do wersji rozpoznawczej dla wojsk lotniczych Turcji. Samoloty będą pilotowane przez tureckich pilotów, ale eksploatowane przez właściciela. Wartość dwuletniej umowy wyceniono na 70 mln USD. W umowie jest również zapis, że zostaną one zwrócone z chwilą otrzymana przez użytkownika, opracowywanego w ramach programu narodowego, bsl Anka (zobacz: Turcja kupuje bsl Anka, 2012-01-07).

Turecki dziennik Today's Zaman podał natomiast, że samoloty zostaną dostarczone, w wyniku bezpośrednich negocjacji z USA. Sugeruje to, że chodzi o odmianę wojskową, oznaczoną jako MC-12W Liberty, wykorzystywaną przez USAF w Iraku i Afganistanie. Amerykanie zamówili 37 takich samolotów w 2008, za 171,5 mln USD, jako dopełnienie rozpoznawczych bsl (zobacz: Pierwszy MC-12 w Afganistanie). Stworzyli dzięki nim dwie eskadry po 15 samolotów. Można jednak przypuszczać, że ze względu na zakończenie działań w Iraku, jedna z eskadr nie wypełnia obecnie zadań operacyjnych.

Za takim rozwiązaniem przemawiałby także stosunkowo krótki okres dzierżawy, przy którym stworzenie dedykowanej odmiany cywilnego samolotu byłoby po prostu nieopłacalne.

Oba pisma są jednak zgodne, że pozyskanie załogowych samolotów rozpoznawczych, przeznaczonych do nadzorowania terenów, na których działa zbrojny odłam Partii Pracujących Kurdystanu, ma zastąpić izraelskie bsl IAI Heron. Izrael dostarczył 10 takich aparatów, jednak tylko 3 mogą wykonywać misje operacyjne (zobacz: Tureckie kary za wadliwe Herony). Naprawa pozostałych może być trudna w obliczu zamrożenia relacji wojskowych obu państw, po zbrojnym zajęciu statków z pomocą humanitarną dla Strefy Gazy. W trakcie szturmu izraelskich komandosów zabito 9 cywilów, w tym 8 obywateli Turcji (zobacz: Turcja grozi Izraelowi).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.