Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Norwegia grozi rezygnacją z NH90

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 03 sierpnia 2012

Norwegia zagroziła NHIndustrie, że anuluje swoje zamówienie na śmigłowce NH90, jeśli nie otrzyma ich w ostatnim podanym przez siebie terminie. Pierwsze śmigłowce miały być pierwotnie dostarczone ponad 6 lat temu.

Norwegia zamówiła 14 śmigłowców NH90 NFH, z terminem pierwszej dostawy w 2005. Do tej pory otrzymała tylko jeden / Zdjęcie: NHIndustries

Jeśli producent nie dostarczy śmigłowców w podanym przez nas terminie, rozważamy unieważnienie umowy, powiedział w jednostce straży przybrzeżnej na północy Norwegii wiceminister obrony Roger Ingebrigtsen. Dodał, że jesteśmy klientem i nie możemy czekać w nieskończoność, aby otrzymać nasz towar. Na rynku istnieje kilka śmigłowców, które są sprawdzone w walce i używane przez inne państwa.

Miejsce wypowiedzi nie było przypadkowe. Norwegia zamówiła 6 NH90 jako śmigłowce pokładowe dla fregat typu Fridtjof Nansen. Choć ostatni z okrętów został przekazany odbiorcy w 2010, zwłoka w wyposażeniu ich w śmigłowce może być akceptowana.

Natomiast kolejne 8 NH90 miały trafić do 337. eskadry wojsk lotniczych, działającej na rzecz straży przybrzeżnej. Obecnie na dużych okrętach tej formacji służą 3 sprawne z 6 posiadanych Westland Lynx Mk. 86. Okres ich służby kończy się jednak definitywnie w 2014-2015. Tymczasem Norwegia otrzymała dotąd tylko jednego NH90, w listopadzie 2011 (Norweski NH90, 2011-12-05). Biorąc pod uwagę wolne tempo dostaw i długi okres osiągania gotowości operacyjnej w innych krajach, zrodziło to uzasadnione obawy, dotyczące możliwości zastąpienia w wymaganym terminie starych śmigłowców.

Wystąpienie ministra Ingebrigtsena wskazało pośrednio na możliwość zakupu amerykańskich UH-60M. Identyczną opcję zastosowali już w praktyce Szwedzi, których NH90 osiągną gotowość operacyjna dopiero w 2020. W związku z tym zdecydowali się na zakup 15 śmigłowców amerykańskich, jako rozwiązanie pośrednie. Sikorsky dostarczył pierwsze 2 egz. na początku bieżącego roku, zaledwie kilkanaście miesięcy po podpisaniu kontraktu (Black Hawki oferowane Szwecji, 2010-10-02).

Portfel zamówień na NH90 wynosi obecnie 529 egz. z 14 krajów. Linie montażowe ulokowano w 6 z nich: Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Finlandii i Australii. Do tej pory producent przekazał odbiorcom 118 śmigłowców. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2006, z 6-letnim opóźnieniem.

Zwłoka w dostawach nie jest jedynym powodem problemów NHIndustries. Poważnym zagrożeniem dla podpisanych już kontraktów jest obecna sytuacja budżetowa państw europejskich. Kilka z nich, w tym Niemcy zapowiedziały ograniczenie liczby zamawianych maszyn, zaś na początku lipca swój udział w programie oraz całkowitą rezygnację z planów zakupu NH90 ogłosiła Portugalia (zobacz: Portugalia zrezygnowała z NH90, 2012-07-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.