Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Finał negocjacji o Rafale ?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 września 2012

Indie planują pod koniec września lub w październiku sfinalizować wartą 11 mld USD, umowę z francuską Dassault Aviation na dostarczenie 126 myśliwców wielozadaniowych Rafale.

Od realizacji tego kontraktu zależy dalsze utrzymywanie linii produkcyjnej Rafale. Przedstawiciel Dassault Aviation oświadczył na początku 2011, że jeśli nie znajdą się międzynarodowi odbiorcy na Rafale, linia produkcyjna będzie musiała zostać zamknięta. Dotychczas jedynym odbiorcą Rafale jest Francja, która zamówiła 180 tych samolotów. Ostatni ma być dostarczony w 2018. Koszt rozwoju samolotu to na dziś 53 mld USD / Zdjęcie: Dassault Aviation

Uważam, że nie ma powodu, aby nie podpisać kontraktu do końca tego miesiąca lub w następnym – powiedział indyjskim mediom szef szkolenia IAF marszałek lotnictwa Rajinder Singh.

Marszałek zaznaczył, ze prowadzone są jeszcze negocjacje związane z ceną myśliwców, ale od razu stwierdził, że nie jest to niezwykłe w przypadku tak dużego kontraktu. Podkreślił, że pierwszy samolot w ramach programu MMRCA trafi do IAF w 2017.

Reakcja dowództwa wojsk lotniczych Indii jest prawdopodobnie odpowiedzią na pojawiające się od pewnego czasu sugestie, szczególnie ze strony Rosji i Niemiec, że sprawa zakupu przez Indie myśliwca wielozadaniowego nie jest jeszcze przesądzona. Wiaczesław Dzirkalin zastępca dyrektora Federalnej Służby Współpracy Wojskowo-Technicznej, która nadzoruje rosyjski handel bronią, był niedawno cytowany - Nie powiedziałbym, że przetarg MMRCA to zamknięta sprawa. Mamy informację, że oferta jest jeszcze w powietrzu. W podobnym tonie wypowiedział się zastępca szefa rządzącej koalicji CDU w komisji parlamentarnej w Bundestagu ds. zagranicznych i obrony – Ostatnie słowo w sprawie MMRCA nie zostało jeszcze powiedziane.

31 stycznia 2012 Francuzi pokonali w ostatecznej rozgrywce Eurofightera i zwyciężyli w ogłoszonym w 2007 przez Indie przetargu na myśliwce wielozadaniowe (MMRCA, Medium Multi-Role Combat Aircraft). Wcześniej z rozgrywki odpadli Szwedzi z JAS39 Gripen, Rosjanie z MiG-35 oraz Amerykanie z F-16C/D i F/A-18E/F (zobacz: Indie wybrały Rafale, 2012-01-31).

Ogłoszone w styczniu zwycięstwo oferty francuskiej nie oznaczało jeszcze finalizacji kontraktu.

Francuski minister obrony w trzecim rządzie Francois Fillona zapytany, tuż po wskazaniu Dassault Aviation jako wyłącznego rozmówcy do dalszych negocjacji dotyczących dostawy 126 myśliwców wielozadaniowych dla IAF, o szanse na podpisanie ostatecznej umowy wskazał na 80%, dodając, ze ma nadzieję, że stanie się to w ciągu 6-9 miesięcy. Już na samym początku minister obrony Indii A. K. Antony podkreślił, że kontrakt będzie podpisany po zakończeniu roku finansowego, który w Indiach kończy się 31 marca.

Indie to bardzo trudny negocjator, ze względu na bardzo duże wymagania zawiązane z zakresem zaangażowania rodzimego przemysłu w realizację kontraktu. Z zakupem myśliwców wiąże się 50% offset.

Umowa zakłada, że pierwszych 18 samolotów powstanie we Francji pozostałe 108 w indyjskich zakładach Hindustan Aircraft Ltd. Gra prawdopodobnie toczy się o to ile Indie zapłacą za samoloty wielozadaniowe Rafale. Dla Francuzów równie ważna jest także możliwość realizacji następnych kontraktów. W najbliższych latach Indie wydadzą na zakup uzbrojenia ok 100 mld USD.

Generał w stanie spoczynku Mrinal Suman ekspert i twórca procedur przetargowych i offsetowych w Indiach (jego opinie są wysoko cenione przez Parlamentarny Komitet ds. Obrony) uważa, że choć negocjacje są trudne, to obie strony mają ogromną wolę polityczną zawarcia tej transakcji.

Jego zdaniem procedura przetargowa na myśliwce była jedną z najbardziej przejrzystych w ostatnim czasie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.