Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

GBU-57 gotowa do użycia

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 17 stycznia 2013

Pentagon poinformował Kongres USA, o zakończeniu prac wdrożeniowych związanych z modernizacją bomb GBU-57. Według resortu, wszystkie zakładane parametry zostały osiągnięte.

Skonstruowana przez Boeinga GBU-57 będzie przenoszona przez bombowce B-2. Ze względu na masę 13,6 t zrezygnowano z przenoszenia jej przy pomocy B-52. Na zdjęciu MOP w czasie jednego z podziemnych testów / Zdjęcie: DO USA

W przekazanym Kongresowi USA raporcie dyrektor komisji Pentagonu ds. testowania i oceny systemów uzbrojenia, Michael Gilmore poinformował, że poddana modernizacji największa konwencjonalna bomba penetrująca GBU-57, nazywana też Massive Ordance Penetrator (MOP), spełnia wszystkie oczekiwania USAF i jest gotowa do użycia (Największa bomba za słaba, 2012-01-28).

Koncepcja budowy nowej bomby penetrującej powstała w wyniku doświadczeń z Iraku i Afganistanu. Po analizie bombardowań podziemnych schronów okazało się, że używane wtedy największe w arsenale USAF GBU-28 o masie 2,2 t nie były w stanie zniszczyć dużej liczby zaatakowanych obiektów.

W 2004 zlecono Boeingowi opracowanie nowej, znacznie skuteczniejszej bomby. W 2007 Boeing ujawnił makietę GBU-57 (Makieta MOP ujawniona, 2007-12-29), a w 2011 rozpoczął ich seryjną produkcję (Seryjne superbomby, 2011-04-08). W listopadzie 2011 pierwsze MOP zostały wdrożone do służby (MOP w służbie, 2011-11-16).

Od tego czasu USAF testowały nową konstrukcję w celu osiągnięcia pełnej gotowości operacyjnej. W styczniu 2012 Pentagon zwrócił się do Kongresu o przyznanie w trybie pilnym 82 mln USD na jej modernizację, ponieważ analitycy Pentagonu ocenili, że w dotychczasowej wersji może być za słaba, aby skutecznie zniszczyć podziemne umocnienia w Iranie (Zlecenie na MOP z Iranem w tle, 2012-04-13). Ostatecznie Pentagon zlecił Boeingowi przeprojektowanie MOP za 99 mln USD.

Samoloty bombowe B2 będą przenosiły w swoich komorach dwie bomby GBU-57/MOP. GBU-57 ma być zdolna do pokonania prawie 70 m ziemi przed eksplozją ładunku wybuchowego o masie ok. 2,4 t. Powinno to również zapewnić zniszczenie celu ukrytego za 8-metrową warstwą najbardziej odpornego, zbrojonego betonu z domieszką kwarcu (60 m klasycznego betonu zbrojonego) lub 40 m skały / Zdjęcie: Boeing


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.