Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Patrick Laureau

Taxi Aero Marilia (TAM) zostało powołane do życia w 1961. Jego twórcami było dziesięciu młodych pilotów, zajmujących się przewozem pasażerów i ładunków na trasach pomiędzy Paraną i stanami Sao Paulo oraz Mato Grosso. Sześć lat później towarzystwo zostało kupione przez Orlano Ometto, siedziba zaś ulokowana została w Sao Paulo w Brazylii.

Brazylijski TAM, od niedawna należąca do Star Alliance, jest jedną z  najprężniej rozwijających się linii lotniczych w Ameryce Południowej /  Zdjęcie: Patrick Laureau

W 1971 były pilot TAM Rolim Amaro nabył 33% udziałów, w następnym roku przejął 50% akcji i objął kierownictwo nad firmą. W 1976 na rynku krajowych przewozów lotniczych pojawiła się linia TAM Transportes Aeros Regionais, jednocześnie wzrost liczby przewiezionych pasażerów umożliwił wprowadzenie Fokkerów 27. W 1981 TAM przewiózł milionowego pasażera. Wraz z przejęciem spółki Votec pięć lat później omawiane towarzystwo lotnicze rozszerzyło swoją działalność w północnej i środkowo-zachodniej części Brazylii.

Lata 1990. to czas wprowadzenia do floty Fokkerów 100, w 1996 TAM przejął kontrolę nad paragwajskimi liniami LAPSA i zmienił ich nazwę na TAM Mercosur. W tym samym czasie nawiązana została strategiczna współpraca z LAN Chile i towarzystwem lotniczym TACA w celu pozyskania wspólnie 150 nowych samolotów produkcji Airbusa. Wspólnie linie te otworzyły centrum obsługi technicznej w Sao Carlos. Niedługo później do floty dołączyły Airbusy 330 - to umożliwiło TAM otwarcie w 1999 połączenia z Sao Paulo do Miami, niedługo później uruchomione zostało również połączenie do Paryża, w systemie code-share z liniami Air France.

CZAS ROZWOJU

Nowa era w historii linii rozpoczęła się w 2000. Niestety, kolejny rok przyniósł tragiczne wydarzenia - najpierw w wypadku zginął właściciel linii Rolim Amaro, później we wrześniu terroryści przeprowadzili zamach na World Trade Center w Nowym Jorku. Jednak pomimo niesprzyjających okoliczności TAM odnotował w 2001 31% wzrost i przewiózł 13 milionów pasażerów, podnosząc jednocześnie roczne obroty do miliarda dolarów. W tym okresie zwiększyła się również flota przewoźnika - dołączyło do niej 15 Airbusów 320 i dwa większe Airbusy 330. W 2002 z usług brazylijskiej linii skorzystało już 14 milionów pasażerów, rok później dla wygody podróżnych wprowadzona została możliwość samodzielnej odprawy. Rosnąca liczba pasażerów spowodowała, że przedsiębiorstwo odnotowało najwyższy zysk w historii na poziomie 174 milionów reali. Równocześnie prezesem TAM został Marco Antonio Bologna, za jego rządów wprowadzonych zostało kilka nowości w serwisie. Należały do nich między innymi nocne loty, na które pasażerowie mogli kupić bilety w okazyjnych cenach, a także nowe fotele dla podróżujących w klasie biznes na trasach do Paryża i Miami. Jednocześnie otwarte zostały nowe połączenia do krajów południowoamerykańskich, wśród nowych miast znalazło się między innymi Santiago de Chile.

W październiku 2005 dostarczony został dziesiąty Airbus 330, w tym samym czasie przewoźnik złożył zamówienie na 10 Airbusów 320, wraz z 20 opcjami. Miały one być dostarczone w myśl umowy w przeciągu 4 lat. Równocześnie TAM wzmocnił współpracę z brazylijskimi Passaredo, Ocean Air, Total Trip oraz Pantanal. To umożliwiło pozyskanie dodatkowych 38 000 pasażerów, i zwiększyło liczbę obsługiwanych portów krajowych do 66. W grudniu 2005 TAM miał ponad 41% udział w rynku przewozów krajowych w Brazylii oraz 14,48% udziału w przewozach międzynarodowych. Wskaźnik zajętości miejsc wyniósł odpowiednio 64 oraz 72%.

więcej w numerze


Skrzydlata Polska - 11/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.