Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PZL Świdnik SA - w swojej historii wyprodukował ponad 7300 śmigłowców, użytkowanych w blisko 40 krajach. To jeden z najważniejszych zakładów lotniczych w Polsce. 2 lipca zakład lotniczy w Świdniku obchodził jubileusz 60-lecia. Kiedyś jedyny polski zakład produkujący śmigłowce, od 2010 istotna część koncernu AgustaWestland.

Największe zainteresowanie podczas niewielkiego pokazu z okazji  jubileuszu PZL Świdnik wzbudził śmigłowiec AW139. Jego kadłub został  zaprojektowany i jest produkowany w Świdniku / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Jak stwierdził Nicola Bianco - dyrektor zarządzający i wiceprezes zarządu PZL Świdnik SA - Zakłady w Świdniku są jedynym polskim producentem śmigłowców, mającym wiedzę i doświadczenie pozwalające na samodzielne projektowanie, rozwój i produkcję śmigłowców.

60-lecie powstania to doskonała okazja do podsumowań, jednak tym razem kierownictwo spółki zdecydowało się skupić na ostatnich kilku latach historii i na przyszłości zakładu.

W prezentacji przygotowanej dla dziennikarzy Nicola Bianco podsumował kilka ostatnich lat funkcjonowania zakładów. Po okresie słabszej koniunktury w latach 2008-2009 kiedy sprzedaż osiągnęła poziom pojedynczych egzemplarzy, lata 2010-2011 wyglądają bez porównania lepiej. W ub.r. PZL Świdnik sprzedał 15 śmigłowców, a na rok bieżący ma zamówienia na 24. Obroty zakładu w okresie od 2008 do 2010 spadły z 480 mln PLN do poziomu ok. 300 mln PLN. W tym roku mają wzrosnąć do poziomu 510 mln PLN, a w 2011 do ok. 650 mln PLN. Po okresie wzrostu zamówień w połowie poprzedniej dekady, kryzys w branży, i idący za nim spadek zamówień, spowodowały konieczność redukcji zatrudnienia. Dziś w zakładzie pracuje 3200 osób, o 800 mniej niż miało to miejsce w 2008. Nicola Bianco deklaruje, że to już koniec redukcji zatrudnienia w PZL Świdnik, a zwolnieni pracownicy zostali objęci pakietem socjalnym, wynegocjowanym przez związki zawodowe.

Inwestycje w PZL Świdnik w latach 2008-2010 sięgały poziomu 10-15 mln PLN. Po przejęciu zakładu przez AgustęWestlanda, mają wzrosnąć do 110 mln PLN w roku bieżącym i ok. 100 mln PLN w 2012. Według deklaracji Nicoli Bianco inwestycje skupione będą na infrastrukturze, pracach badawczo-rozwojowych, doskonaleniu wyrobów organizacji sprzedaży i marketingu oraz szkoleń pracowniczych.

Inwestycje w zakresie infrastruktury mają zwiększyć możliwości produkcji struktur lotniczych oraz wprowadzenie bardziej zaawansowanych i efektywniejszych metod produkcji.

Jedną z najciekawszych informacji, podanych niejako przy okazji obchodów 60 rocznicy powstania zakładów w Świdniku, było ogłoszenie rozpoczęcia prac nad bezpilotową wersją śmigłowca SW-4. Okazuje się, że pod względem masy ładunku płatnego i zasięgu SW-4 stanowi doskonały punkt wyjściowy do prac nad wiropłatem bezzałogowym (RUAV - Rotorcraft Unmaned Aerial Vehicle). Są one zbieżne do najczęstszego profilu misji wykonywanych przez śmigłowce bezzałogowe. Na początku przyszłego roku mają się odbyć pierwsze loty - jeszcze załogowe. W połowie 2012 ma się odbyć oblot wersji całkowicie bezpilotowej.

Wersja RUAV nie jest jedyną istotną nowością w odniesieniu do SW-4. Niebawem rozpoczną się prace nad przekonstruowaniem kabiny tego śmigłowca, tak aby przenieść miejsce pilota na prawą stronę. Takie zapotrzebowanie zgłasza wielu potencjalnych klientów, zainteresowanych zakupem tego najlżejszego śmigłowca w ofercie koncernu AgustaWestland.


Skrzydlata Polska - 08/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.