Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: generał broni pilot Lech Majewski

Miesiące, które upłynęły od największej tragedii w dziejach polskiego lotnictwa - katastrofy Tu-154M pod Smoleńskiem, pełne były ocen i zarzutów dotyczących funkcjonowania Sił Powietrznych. Wiele osób związanych z lotnictwem, ale też i niewiele mających wspólnego z lataniem, formułowało oceny dotyczące prawidłowego funkcjonowania systemu szkolenia w Siłach Powietrznych. Okres, który upłynął od tamtego feralnego dnia wypełniły prace prowadzone nie tylko w Dowództwie Sił Powietrznych, ale we wszystkich jednostkach lotniczych. Ich celem było poprawienie bezpieczeństwa wykonywania zadań lotniczych oraz optymalizacja szkolenia lotniczego.

Najnowszy samolot  bojowy Sił Powietrznych F-16 Block 52+ / Zdjęcie: Mariusz  Adamski

Wszystkie służby, każda osoba zaangażowana w szkolenie lotnicze, bezpośrednio czy pośrednio, wie że jej praca wpływa na bezpieczeństwo lotów. Mając to na uwadze Dowództwo Sił Powietrznych, nie czekając na wyniki prac Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego oraz publikacji końcowego raportu, natychmiast po katastrofie samolotu Tu-154M podjęło kompleksowe działania ukierunkowane na poprawę warunków bezpieczeństwa i optymalizację szkolenia lotniczego.

Zgodnie z zatwierdzonymi w sierpniu 2010 przez ministra obrony narodowej kierunkami zmian w zasadniczych obszarach działalności SP, w Dowództwie Sił Powietrznych opracowano Harmonogram realizacji przedsięwzięć w jednostkach lotniczych Sił Powietrznych w celu poprawy bezpieczeństwa lotów oraz optymalizacji procesu szkolenia lotniczego, z uwzględnieniem wniosków z 52. Konferencji BL, zadań i zaleceń wypracowanych w Dowództwie Sił Powietrznych po katastrofie samolotu Tu-154M oraz podczas odprawy w dniu 1 lipca 2010. Wynikające z harmonogramu zadania, które były zaplanowane w ścisłym uzgodnieniu ze Sztabem Generalnym, wykonywane są na bieżąco. Dowodem na to są meldunki otrzymywane z jednostek oraz kontrole prowadzone przez wszystkie szczeble dowodzenia lotnictwem SP i Inspektoratu BL SZ oraz Sztabu Generalnego WP w jednostkach Sił Powietrznych.

Konsekwentne działania oraz wyniki bieżącej analizy procesu szkolenia lotniczego, a także wnioski z kolejnej 53. Konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Wojskowego SZ RP, przeprowadzonej w marcu tego roku, wskazały na potrzebę opracowania Suplement. do Harmonogramu... , w którym ujęto dodatkowe zamierzenia mające bezpośredni wpływ na poprawę stanu bezpieczeństwa lotów przy utrzymaniu właściwej rytmiki procesu szkolenia lotniczego. Wymiernym wskaźnikiem efektów prowadzonych działań jest bezpieczna realizacja zadań lotniczych oraz wzrost osiągniętego poziomu nalotu ogólnego w Siłach Powietrznych.


Skrzydlata Polska - 08/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.