Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Ewa Daszewska

Dynamiczny rozwój gospodarczy Wrocławia i całego regionu Dolnego Śląska zwiększył ruch pasażerski w Porcie Lotniczym im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu. Dzięki organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 nabrały właściwego tempa inwestycje, mające na celu zwiększenie przepustowości lotniska oraz jego modernizację. Nowoczesny port lotniczy, oferujący standard obsługi na najwyższym poziomie, przywita gości imprez zaplanowanych w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Imprezy te podniosą rangę Wrocławia, a w efekcie wpłyną także na znaczenie lotniska Wrocław-Strachowice.

Stan  zaawansowania prac na połowę czerwca br. - nowy terminal z zewnątrz już  wykończony / Zdjęcie: Ewa Daszewska

Wrocław jest także jednym z pięciu miast, które będą gospodarzami większości unijnych imprez podczas półrocznej prezydencji Polski w Unii Europejskiej. 1 lipca otwarto tu Dom Europy - wspólną siedzibę regionalnego Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego i Przedstawicielstwa Regionalnego Komisji Europejskiej.

Miasto, już popularne wśród turystów z Europy, będzie miało okazję silnego zaprezentowania swojego potencjału i atrakcji. Pierwsze i ostatnie wrażenie, odnoszone właśnie na lotnisku, wpłynie na to jak zostanie zapamiętane.

Ogółem w 2010 we wrocławskim porcie lotniczym wykonano 23 627 operacji lotniczych, obsłużono 1 654 439 pasażerów. Na koniec maja 2011 - ogółem wykonano 9232 operacje lotnicze, obsłużono 576 810 pasażerów. Przesyłki cargo i poczta to 946 ton w 2010, a 420 ton na koniec maja 2011. W długim okresie liczba pasażerów będzie rosła.

Wyjątkowo szybki wzrost procentowy wystąpił w latach 2006 i 2007. Miało na to wpływ uruchomienie w marcu 2005 pierwszego połączenia niskokosztowego. Ryanair rozpoczął loty do Londynu Stansted. Wrocław jest pierwszym portem w Polsce do i z którego zaczął latać ten przewoźnik. Od tego czasu liczba lotów niskokosztowych rośnie.

Struktura ruchu pasażerskiego w 2010 kształtowała się następująco: przewoźnicy tradycyjni ok. 25%, niskokosztowi ok. 60%, czarterowi 15%.

Rok ubiegły upłynął pod znakiem połączeń niskokosztowych, natomiast rok bieżący jest rokiem połączeń przewoźników tradycyjnych (np. Kopenhaga, Frankfurt, zwiększone zainteresowanie przewoźników ewentualnymi lotami Wrocław-Zurych).

Obserwując rozwój ruchu pasażerskiego na lotnisku Wrocław-Strachowice można stwierdzić, że w 2010 uruchomiono wiele nowych połączeń niskokosztowych, natomiast w 2011 uzyskano 3 dodatkowe połączenia tradycyjne.

W 2010 nastąpił przyrost o 5,5% w połączeniach krajowych - z Warszawą, a w okresie I-V 2011 przyrost - 5,7%. Popularność tego połączenia, tak jak i innych połączeń sieciowych, tradycyjnych, wynika z szybkiego rozwoju gospodarczego Wrocławia i Dolnego Śląska, a także - w przypadku Warszawy - ze słabego dojazdu drogą lądową. W 2011 uruchomiono połączenie Wrocław-Gdańsk, które obsługuje EuroLOT. W poprzednich dwóch latach połączenie z tym miastem w sezonie letnim obsługiwał Jet Air.

W międzynarodowych połączeniach tradycyjnych w okresie I-V 2011 nastąpił przyrost o ok. 17%. Przewiduje się na koniec 2011 przyrost o ok. 20-25%. Podobnie jak w przypadku połączenia z Warszawą, zainteresowanie przewoźników tradycyjnych wynika ze zwiększonego popytu na loty sieciowe, spowodowanego obsługą biznesu, i rozwojem gospodarczym.


Skrzydlata Polska - 08/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.