Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Lesław Karst

W dniach 17-18 września 2011 na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbył się III Zjazd Agrolotników. Rok 2011 jest szczególny dla tej dziedziny lotnictwa, ponieważ 100 lat temu w Niemczech przyznany został patent na wykorzystanie samolotu do ochrony lasów, co uznawane jest za początek agrolotnictwa.

Uczestnicy III Zjazdu Agrolotników przed samolotem An-2, znajdującym się  na nowo otwartej ekspozycji poświęconej polskiemu agrolotnictwu, na  terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego / Zdjęcie: via Lesław Karst

W Zjeździe uczestniczyło 250 osób związanych z agrolotnictwem - konstruktorzy, badacze, producenci samolotów, załogi i kierownictwo przedsiębiorstw agrolotniczych, oraz przedstawiciele służb handlowych, lekarze i obsługujący zadania agrolotnicze. Obrady plenarne odbyły się w nowym gmachu Muzeum, we wspaniałej scenerii, wśród licznych, historycznych samolotów. W kuluarach sali obrad urządzono wystawę zdjęć z różnych miejsc pracy agrolotników.

Zjazd otworzył inż. Zygmunt Mazan, który przypomniał, że tym razem spotykamy się w Muzeum Lotnictwa Polskiego, które jest miejscem przeznaczonym do upamiętnienia osiągnięć polskiego lotnictwa. A nasza dziedzina lotnictwa, która świeciła wiele sukcesów, właśnie przechodzi do historii, więc jesteśmy tu na właściwym miejscu. Podziękował dyrektorowi Muzeum za gościnę i stworzenie warunków do odbycia Zjazdu.

Uroczystości zaszczycili swoją obecnością przedstawiciele kierownictwa ULC z prezesem Grzegorzem Kruszyńskim, członkowie zarządu PZL Mielec z prezesem Januszem Zakręckim, prezes PAŻP Krzysztof Banaszek, dyrekcję Lasów Państwowych reprezentował dyrektor Sławomir Majewski, Instytut Lotnictwa - dyrektor naukowy Wojciech Potkański, dyrektorzy firm agrolotniczych - ZUA Grzegorz Walczak i Heliseco Janusz Ryterski, prezes Pezetel Aviation Witold Kozłowski, prezesi klubów seniorów lotnictwa z Warszawy i Krakowa, przedstawiciele mediów lotniczych, w tym ze Skrzydlatej Polski.

Jako koordynator prac związanych z organizacją Zjazdu, przedstawiłem motywy odbycia tego spotkania w Krakowie. Podstawowym celem było utworzenie w Muzeum ekspozycji polskiego sprzętu agrolotniczego - samolotów i śmigłowców z zamontowanymi urządzeniami rolniczymi i informacjami o agrolotnictwie. Ich produkcja w latach 1960-1990 była priorytetem w większości polskich wytwórni lotniczych oraz instytucji naukowo-badawczych. Polskie załogi na tym sprzęcie pracowały w Polsce i w wielu krajach świata. My jesteśmy świadkami tej historii i ją tworzyliśmy. Właśnie w MLP jest miejsce, gdzie można prezentować ten sprzęt i utrwalać dokonania polskiego przemysłu lotniczego oraz przedsiębiorstw realizujących usługi. Dzięki zaangażowaniu i pomocy firm lotniczych oraz pracy wolontariuszy, byłych agrolotników, jak też pomocy pracowników Muzeum, udało się zgromadzić i przygotować do eksponowania: samoloty PZL-101 Gawron, PZL-106 Kruk z serii prototypowej, seryjny PZL-106 AR, An-2R i M-15, śmigłowiec Mi-2R oraz ich wyposażenia rolnicze. Równolegle w Muzeum, w dwóch gablotach, umieszczono modele różnych typów samolotów stosowanych w Polsce do prac agrolotniczych.


Skrzydlata Polska - 12/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.