Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Santiago Rivas

Escuadrón de Aviación de Apoyo a la Inteligencia 601 Wojsk Lotniczych Argentyny jest ostatnią jednostką wykorzystującą operacyjnie legendarne samoloty Grumman OV-1 Mohawk. Samoloty, które dożywają kresu swojej służby, nadal wypełniają zadania rozpoznawcze.

Ostatni latający bojowo OV-1 Mohawk służy w lotnictwie argentyńskim. Po  wypadku w 2006 tylko jeden egzemplarz tego typu, z ośmiu znajdujących  się w służbie, dopuszczono do lotu. Pozostałe pozostają uziemione /  Zdjęcie: Santiago Rivas

Przez wiele lat argentyńskie lotnictwo wojskowe użytkowało jedynie statki powietrzne do szkolenia, transportu i wykonywania zdjęć lotniczych. Jednak na początku lat 1990. pojawiła się okazja pozyskania 25 samolotów rozpoznawczych Grumman OV-1, których pozbywało się US Air Force. Argentyńczycy postanowili z niej skorzystać. Samoloty kończyły służbę w USAF, a niektóre z nich miały za sobą udział w operacji Pustynna Burza. Jeden z ostatnich samolotów przekazanych Argentynie - oznaczony numerem AE020 - do dziś ma namalowane wielbłądy, oznaczające wykonane misje bojowe.

Spośród 25 pozyskanych Mohawków, dwa posłużyły jako magazyn części zamiennych, ponieważ Argentyńczykom przekazano jedynie ograniczony zapas części zamiennych do OV-1. Sprowadzone w 1992 Mohawki, poza wspomnianymi dwoma, zostały od razu skierowane do działań operacyjnych. Dwa lata później jednostka, która je otrzymała, uzyskała oficjalną nazwę Escuadrón de Aviación de Exploración y Reconocimiento 601 (Eskadra Lotnictwa Poszukiwawczego i Rozpoznawczego). W 2001 zmieniono nazwę jednostki na Escuadrón de Aviación de Apoyo de Inteligencia 601 (Esc. Av. Apy. Icia. 601, Eskadra Lotnicza Wsparcia Wywiadowczego).

Dzięki nowemu samolotowi lotnictwo argentyńskie zyskało nowe możliwości, unikatowe w tym rejonie świata. Mohawki były bowiem wyposażone w radar obserwacji bocznej SLAR, aparaty fotograficzne, zestaw oświetlający LS-59A oraz flary do obserwacji nocnej. Osiągi samolotu, jego opancerzenie i wyposażenie ratownicze, jak np. fotel wyrzucany, sprawiają że samolot nadaje się doskonale do wykonywania zadań nad terytorium przeciwnika. W Argentynie rozważano nawet wykonywanie zadań rozpoznania i zwalczania celów w jednej misji. Z tego powodu, na węzłach podwieszeń montowano wyrzutnie rakietowych pocisków niekierowanych kal. 70 mm LAU-61A i LAU-M-157C, prowadzono również próby z bombami konwencjonalnymi i kasetowymi FAS-300 opracowanymi w Argentynie. Dziś Argentyńczycy nie wykorzystują już tych możliwości Mohawków, jednak jeśli zostałaby podjęta decyzja o przedłużeniu eksploatacji tych samolotów, istnieje plan powrotu do koncepcji użycia OV-1 do niszczenia punktów oporu przeciwnika.


Skrzydlata Polska - 12/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.