Kolumbia rozpoczęła testy pierwszego zmodernizowanego okrętu podwodnego typu 209, ARC Tayrona.
Mają one zweryfikować jakość prac wykonanych w trakcie trwającego 3 lata procesu modernizacji OP. Za jego realizację odpowiedzialna była stocznia Cotecmar z Cartagena de Indias na północnym zachodzie kraju, współpracująca z grupą lokalnych podwykonawców i dostawców.
Uruchomiony program testowy realizowany będzie m.in. na terenie stoczni Cotecmar. W przeciągu ok. 2 miesięcy ARC Tayrona ma po raz pierwszy wyjść w morze, aby zweryfikować funkcjonowanie najważniejszych zmodernizowanych systemów pokładowych, w tym m.in. układu pędnego, generatorów mocy oraz systemów obserwacji i analizy pola walki (SERO 250 dla Kolumbii, 2013-03-19).
Nieco mniej zaawansowana jest realizacja programu modernizacji 2. z kolumbijskich OP typu 209, ARC Pijao. W jego przypadku testy i ocena wprowadzonych rozwiązań modernizacyjnych mają się rozpocząć w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Po powrocie do służby, zmodernizowane OP typu 209 będą realizowały szeroki zakres działań operacyjnych. Do najważniejszych należeć będzie: patrolowanie znajdujących się pod kontrolą Bogoty obszarów morskich, zbieranie informacji na temat aktywności obcych okrętów wojennych w regionie, a także udział w zwalczaniu procederu handlu narkotykami na wodach Morza Karaibskiego.
W realizacji powyższych zadań wsparcie dla OP typu 209 mają stanowić przekazane Kolumbijczykom w 2012 ex-niemieckie jednostki typu 206A (Typ 206A dla Kolumbii, 2012-09-13).
Modernizacja OP typu 209 jest częścią strategii kolumbijskiej marynarki wojennej określanej jako Plan Orión. Jednym z jej podstawowych założeń jest zwiększenie potencjału operacyjnego tego komponentu sił zbrojnych, m.in. poprzez modernizację części wyposażenia, wycofanie ze służby najstarszych jednostek oraz zakup nowych lub używanych okrętów nawodnych i podwodnych.
Strategia opiera się na próbie zaangażowania jak największej liczby lokalnych podmiotów przemysłowych w realizację wspomnianych działań.