Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Następca Honkera

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 25 czerwca 2013

Inspektorat Uzbrojenia (IU) poinformował wczoraj o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dla zakupu ok. 1600 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. Nowy pojazd ma zastąpić Honkery.

Według planów MON, do 2022 wojsko otrzyma ok. 1600 nowych pojazdów osobowo-ciężarowych wysokiej mobilności, które zastąpią eksploatowane samochody Honker. Szacowany koszt zakupu to ok. 200 mln zł. Na zdjęciu polski konwój w Iraku z pierwszego okresu okupacji tego kraju. W późniejszych latach Honkery (także w odmianie Skorpion 3) zostały zastąpione w działaniach ekspedycyjnych poza bazami przez wozy rodziny Humvee, a te z kolei przez pojazdy minoodporne klasy MRAP / Zdjęcie: US Army

W zaproszeniu do dialogu technicznego IU MON podał podstawowe parametry taktyczno-techniczne dla dwóch odmian – opancerzonej i nieopancerzonej – przyszłych pojazdów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności, z przeznaczeniem dla Sił Zbrojnych RP. Wśród najważniejszych to napęd 4x4 i możliwość przewozu w wersji nieopancerzonej 9 osób lub 2 t ładunku. Wersja ta ma mieć dach w dwóch odmianach: miękkiej, demontowanej, wykonanej z materiału (soft top) oraz klasycznej metalowej (hard top).

Druga wersja musi być wyposażona w opancerzenie poziomu 2 lub wyższego zgodnie z normą STANAG 4569 dla ochrony balistycznej (w tym dla szyb) oraz 2b dla ochrony przeciwminowej (co odpowiada ostrzałowi pociskami 7,62 mm x 39 przeciwpancerno-zapalającymi z odległości 30 m i wybuchowi ładunku 6 kg trotylu pod podłogą wozu). Pojazd ma być w stanie przetransportować 5 osób lub 600 kg ładunku.

Masa całkowita nie powinna przekraczać 3,5 t. Pojazd musi mieć siedzenia absorbujące energię wybuchu (w wersji opancerzonej) i minimum trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Wymagana prędkość maksymalna nie może być mniejsza niż 90 km/h po szosie i 50 km/h w terenie, a minimalny zasięg to 650 km.

Oczekuje się, że samochody będą wyposażone w jednostki napędowe zasilane olejem napędowym standardu F-54 (klasycznym) lub paliwem lotniczym F-34, o mocy 100 kW (135 KM) lub 200 kW (270 KM), w zależności od wersji. Pojazdy mają być zdolne do ciągnięcia 750-kg przyczepy. Wymagana jest także możliwość transportu na pokładzie samolotów transportowych m.in. C-130. Samochody muszą być objęte 24-miesięczną gwarancją, a okres ich eksploatacji to minimum 20 lat.

W ramach dialogu technicznego IU chce poznać ceny proponowane przez oferentów, harmonogram dostaw, koszty serwisu i remontów. Według informacji udzielonej przez wiceministra obrony narodowej, Waldemara Skrzypczaka omawiany będzie także udział polskiego przemysłu w realizacji ewentualnego kontraktu. Spółka, która wygra przetarg, musi też zgodzić się na przeniesienie produkcji lub jej części do Polski. Termin złożenia dokumentów dotyczących oferowanych pojazdów wyznaczono na 19 lipca 2013, a rozpoczęcie dialogu technicznego planowane jest na sierpnień.

Obecnie w Wojsku Polskim podstawowym pojazdem tej klasy jest Honker. Najwięcej eksploatowanych wozów jest w zmodernizowanej odmianie Honkerów 2000 (Wydatki MON na modernizację SZ, 2008-06-07, Aparatownie dla Afganistanu, 2008-09-10). Używane są także pojazdy kilkunastoletnie, produkowane w latach 1988-1997 przez Fabrykę Samochodów Rolniczych w Poznaniu, a później – po przeniesieniu montażu przez Daewoo – w Lublinie, gdzie z przerwami są wytwarzane do dzisiaj od 2009 przez przedsiębiorstwo DZT Tymińscy (Nowy, stary Honker, 2011-09-05).

Ewentualny zakup terenowych pojazdów ciężarowo-osobowych wpisuje się w szeroki program wymiany niemal całego parku samochodowego: kilkunastu tys. pojazdów różnego typu (Następca Stara 266, 2011-12-06). Pierwsze postępowanie, dotyczące zakupu 866 terenowych samochodów ciężarowych 4x4, jest w końcowej fazie negocjacji. Ich dostawy mają być zrealizowane do 2018.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.