Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mercedesy w Sulejówku

Przemysł zbrojeniowy, 27 czerwca 2013

Dzisiaj na terenie WITPiS odbył się pokaz samochodów terenowych Mercedesa, oferowanych dla WP. Niemcy zaprezentowali całą gamę swoich pojazdów wojskowych, od lekkich osobowych klasy G po 4-osiowe Actrosy.

Jak zwykle – w przypadku pokazów na terenie WITPiS – kluczowym elementem pokazu było pokonanie basenu z wodą. Wszystkie pojazdy, w tym przedstawiony Unimog, pokonały go bez problemów

Przedstawiciele Mercedes Benz Military Vehicles zaprezentowali swoje wojskowe pojazdy w trakcie dwudniowej imprezy. Pierwszy dzień był zarezerwowany do przedstawicieli polskich sił zbrojnych, drugi – mediów. Było to prawdopodobnie największe tegoroczne przedsięwzięcie marketingowe spółki. Nie planuje ona bowiem wzięcia udziału w kieleckim MSPO.

Niemcy zaprezentowali na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej kilkanaście pojazdów. Pierwszą grupę wśród nich stanowiły samochody klasy G: od standardowego i opancerzonego modelu wojskowego, przez opancerzony wóz w odmianie cywilnej po wersję 6x6. Wśród nich na szczególną uwagę zasługiwała wojskowa wersja z pancerzem poziomu 2 wg. STANAG 4569, a więc chroniącym przed ostrzałem z karabinków AK.

Mercedes klasy G z opancerzeniem balistycznym poziomu 2 wg STANAG 4569

Pojazdy tej rodziny są naturalnym kandydatem do wzięcia udziału w zainicjowanym wczoraj przez Inspektorat Uzbrojenia MON postępowaniu dotyczącym potencjalnego zakupu 1600 osobowych samochodów terenowych (Następca Honkera, 2013-06-25). Przedstawiciele producenta przyznali jednak, że ich pojazd nie może spełnić wstępnego wymagania MON dotyczącego odporności przeciwminowej na poziomie 2b (6 kg trotylu pod podłogą pojazdu), jednak faktem jest, że żaden z potencjalnych konkurentów nie może zaoferować takiego rozwiązania bez drastycznego pogorszenia właściwości trakcyjnych i ograniczenia ładowności.

Kolejnym pojazdem, który musiał przykuć uwagę zaproszonych gości był Zetros z opancerzoną kabiną załogi. Pojazdy tego modelu są produkowane od 2009. Powstały w wyniku kilkuletnich prac na zlecenie Bundeswehry, która poszukiwała pojazdu o zdolnościach terenowych porównywalnych do Unimogów, jednak o nieco większej ładowności. Dopuszczalna masa całkowita tych pierwszych to 15 t (wersja 6x6), największe Zetrosy mają natomiast 18 t, z czego 8 t to masa własna.

Zetros 4x4 (z lewej) i Unimog 4x4. Pojazdy te bez wątpienia posiadają jedne z najlepszych w swoich klasach zdolności pokonywania trudnego terenu / Zdjęcia: Michał Likowski

Prezentowany w Sulejówku Zetros 4x4 ma ładowność 6 t. Wartość ta spada znacznie w przypadku zastosowania opancerzonej kabiny. W odróżnieniu jednak od większości konkurencyjnych konstrukcji jest ona łatwo wymienialna z klasyczną kabiną (zmiana zajmuje 2 osobom ok. 6 h). Prezentowany samochód mógłby być proponowany WP jako następca Starów 266 (Następca Stara 266, 2011-12-06). Niemcy otrzymali zresztą dwa lata temu wstępne zapytanie ofertowe ze strony MON. Jednak niedawną decyzją resortu obrony, prowadzone są negocjacje wyłącznie z jednym potencjalnym dostawcą: Hutą Stalowa Wola, która oferuje Jelcza 442. W przypadku pozytywnego zakończenia rozmów wojsko może złożyć zamówienie na 866 pojazdów tego typu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.