Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na wykonanie modernizacji czołgów Leopard 2A4. Prace mają być wykonane w latach 2014-2019.
Przedmiotem zamówienia jest modernizacja 128 czołgów Leopard 2A4 do wersji nazwanej Leopard 2PL. Zakres zmian obejmuje wybrane elementy, określone w zaproszeniu do składania ofert wstępnych. Całość zamówienia ma być zrealizowana do 29 listopada 2019, przy czym modernizacja pierwszego egzemplarza czołgu, który zostanie poddany badaniom, powinna być wykonana do 28 listopada 2014.
Na zgłoszenie swoich ofert zainteresowane podmioty mają czas do 18 listopada. Ogłoszony dziś przetarg poprzedził dialog techniczny przeprowadzony od 15 marca do 13 sierpnia (Początek polonizacji Leopardów 2A4, 2013-03-01).
W ramach modernizacji wykonawca zobowiązany będzie do ustanowienia systemu wsparcia logistycznego, zapewniającego użytkownikowi Leopardów m. in. dostępność technicznych środków materiałowych, obejmujących części zamienne (w tym niezbędne do wykonania przez użytkownika określonych przeglądów czołgu), podzespoły i zespoły, a także materiałów eksploatacyjnych w całym okresie użytkowania czołgu.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierający m. in. jego ukompletowanie, parametry techniczne, a także wymagania w zakresie realizacji odbioru wojskowego, gwarancji, warunków serwisowania oraz warunki dostawy mają być określone w zaproszeniu do składania ofert wstępnych.
Warto dodać, że w kwietniu Wojska Lądowe ujawniły dwie propozycje modernizacji do standardu Leopard 2PL: w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Zakres podstawowy obejmuje wymianę przestarzałych i zużytych urządzeń optoelektronicznych. Wojska Lądowe chcą zainstalować nowy termowizor działonowego oraz celownik dowódcy czołgu wraz z kanałem nocnym. Obecnie system kontroli ognia (sko) polskich Leopardów 2A4 odpowiada standardowi lat 1980. Uzupełnieniem modernizacji sko ma być wymiana hydraulicznego systemu stabilizacji uzbrojenia głównego na elektryczny.
W propozycji Wojsk Lądowych znajduje się także wyposażenie kierowcy w kamerę zainstalowaną z tyłu pojazdu oraz zmianę jego siedziska podwieszonego do stropu, uchwyty na dodatkowy energochłonny panel denny oraz wewnętrznego generatora prądotwórczego. Ostatnim elementem wariantu podstawowego jest zastosowanie optoelektronicznego systemu detekcyjno-gaśniczego.
W skład pakietu rozszerzonego wchodzi opracowanie bądź zakup nowej 120-mm amunicji scalonej bojowej i szkolnej, wprowadzenia systemu komunikacji z piechotą za pomocą interkomu, dodatkowo implementację w czołgu systemu wspomagania dowodzenia (BMS). W tej konfiguracji Wojska Lądowe chciałyby wyposażyć Leopardy 2 w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia, system klimatyzacji dla załogi i bloków elektroniki oraz możliwość mocowania dodatkowego opancerzenia.
Prawa do większości rozwiązań technologicznych czołgów Leopard 2 mają dwa niemieckie koncerny: Rheinmetall i KMW (Krauss-Maffei Wegmann), które już współpracują z polskimi zakładami przy prowadzeniu przeglądów technicznych czołgów eksploatowanych przez 10. BKPanc w Świętoszowie. Rheinmetall współpracuje z WZMot w Poznaniu, a KMW z ZM Bumar Łabędy (WZMot serwisują Leopardy, 2011-07-22, Remont kolejnych Leopardów, 2012-04-24).