Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy okręt zwiadowczy dla Norwegii

Marynarka wojenna, 18 marca 2014

Norweskie służby wywiadowcze (E-tjenesten) są coraz bliżej wprowadzenia do służby nowego okrętu, budowanego przez rodzime przedsiębiorstwo stoczniowe VARD.

Nowy okręt zwiadowczy ma 126 m długości i 23,5 m szerokości. Został zamówiony przez Forsvarets logistikkorganisasjon (norweską wojskową agencję logistyczną) w 2011. Koszt jego budowy to 1,5 mld NOK (764,9 mln zł). Pozostanie w linii przez 30 lat

Kadłub nowego okrętu zwiadowczego dotarł w ostatnim czasie do zakładów stoczniowych VARD Langsten w Tomrefjorden na północy kraju. Tam zostanie w nim zabudowane wyposażenie pokładowe. W Tomrefjorden realizowane będą też pierwsze próby, zarówno w suchym doku jak i na morzu. Okręt powinien znaleźć się w linii w 2016.

Zastąpi wówczas obecnie użytkowany okręt zwiadowczy, Marjata, pozostający w służbie od 1995. Jego wycofanie z linii jest konieczne w związku z kończącą się trwałością użytkową. Co ciekawe, za budowę tej jednostki także odpowiadały zakłady VARD, kontrolowane przez włoską Fincantieri. To samo przedsiębiorstwo będzie też wykonywać prace wykończeniowe i próby nowego norweskiego statku oceanograficznego (Norweski statek oceanograficzny od Fincantieri, 2013-12-01).

Zastąpi on obecnie użytkowany, Marjata. Okręt ma nietypowy kształt kadłuba, określany jako Ramform. Szeroka na kilkadziesiąt metrów część rufowa ma zapewnić polepszenie stateczności i zwiększyć odporność na złe warunki pogodowe i silne fale. Podobne rozwiązania stosuje się przy budowie statków badawczych / Zdjęcia: MO Norwegii

Po wejściu do służby, nowy okręt będzie eksploatowany na wodach Oceanu Arktycznego, monitorując aktywność wojskową pozostałych państw arktycznych, w tym przede wszystkim Rosji. Będzie to czwarta jednostka służąca do tego celu norweskiemu wywiadowi. Poza wspomnianą Marjatą, Norwegowie użytkowali też dwie inne, w latach 1966-1975 i 1975-1995.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.