Norweskie służby wywiadowcze (E-tjenesten) są coraz bliżej wprowadzenia do służby nowego okrętu, budowanego przez rodzime przedsiębiorstwo stoczniowe VARD.
Kadłub nowego okrętu zwiadowczego dotarł w ostatnim czasie do zakładów stoczniowych VARD Langsten w Tomrefjorden na północy kraju. Tam zostanie w nim zabudowane wyposażenie pokładowe. W Tomrefjorden realizowane będą też pierwsze próby, zarówno w suchym doku jak i na morzu. Okręt powinien znaleźć się w linii w 2016.
Zastąpi wówczas obecnie użytkowany okręt zwiadowczy, Marjata, pozostający w służbie od 1995. Jego wycofanie z linii jest konieczne w związku z kończącą się trwałością użytkową. Co ciekawe, za budowę tej jednostki także odpowiadały zakłady VARD, kontrolowane przez włoską Fincantieri. To samo przedsiębiorstwo będzie też wykonywać prace wykończeniowe i próby nowego norweskiego statku oceanograficznego (Norweski statek oceanograficzny od Fincantieri, 2013-12-01).
Po wejściu do służby, nowy okręt będzie eksploatowany na wodach Oceanu Arktycznego, monitorując aktywność wojskową pozostałych państw arktycznych, w tym przede wszystkim Rosji. Będzie to czwarta jednostka służąca do tego celu norweskiemu wywiadowi. Poza wspomnianą Marjatą, Norwegowie użytkowali też dwie inne, w latach 1966-1975 i 1975-1995.