Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy okręt zwiadowczy dla Norwegii

Marynarka wojenna, 18 marca 2014

Norweskie służby wywiadowcze (E-tjenesten) są coraz bliżej wprowadzenia do służby nowego okrętu, budowanego przez rodzime przedsiębiorstwo stoczniowe VARD.

Nowy okręt zwiadowczy ma 126 m długości i 23,5 m szerokości. Został zamówiony przez Forsvarets logistikkorganisasjon (norweską wojskową agencję logistyczną) w 2011. Koszt jego budowy to 1,5 mld NOK (764,9 mln zł). Pozostanie w linii przez 30 lat

Kadłub nowego okrętu zwiadowczego dotarł w ostatnim czasie do zakładów stoczniowych VARD Langsten w Tomrefjorden na północy kraju. Tam zostanie w nim zabudowane wyposażenie pokładowe. W Tomrefjorden realizowane będą też pierwsze próby, zarówno w suchym doku jak i na morzu. Okręt powinien znaleźć się w linii w 2016.

Zastąpi wówczas obecnie użytkowany okręt zwiadowczy, Marjata, pozostający w służbie od 1995. Jego wycofanie z linii jest konieczne w związku z kończącą się trwałością użytkową. Co ciekawe, za budowę tej jednostki także odpowiadały zakłady VARD, kontrolowane przez włoską Fincantieri. To samo przedsiębiorstwo będzie też wykonywać prace wykończeniowe i próby nowego norweskiego statku oceanograficznego (Norweski statek oceanograficzny od Fincantieri, 2013-12-01).

Zastąpi on obecnie użytkowany, Marjata. Okręt ma nietypowy kształt kadłuba, określany jako Ramform. Szeroka na kilkadziesiąt metrów część rufowa ma zapewnić polepszenie stateczności i zwiększyć odporność na złe warunki pogodowe i silne fale. Podobne rozwiązania stosuje się przy budowie statków badawczych / Zdjęcia: MO Norwegii

Po wejściu do służby, nowy okręt będzie eksploatowany na wodach Oceanu Arktycznego, monitorując aktywność wojskową pozostałych państw arktycznych, w tym przede wszystkim Rosji. Będzie to czwarta jednostka służąca do tego celu norweskiemu wywiadowi. Poza wspomnianą Marjatą, Norwegowie użytkowali też dwie inne, w latach 1966-1975 i 1975-1995.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.