Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Drugi francuski FREMM zwodowany

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 22 października 2012

Francuska stocznia DCNS poinformował o zwodowaniu drugiej z łącznie 11 zamówionych dla francuskiej marynarki wojennej fregat typu FREMM, Normandie.

Budowane przez DCNS fregaty cechują się stosunkowo dużą siła ognia. Uzbrojenie okrętów składa się m.in. z pocisków samosterujących Missile de Croisière Naval (MdCN, czyli morskiej wersji pocisków SCALP o zwiększonym zasięgu do ponad 1000 km), pocisków przeciwlotniczych rodziny Aster i przeciwokrętowych Exocet MM40 oraz torped MU90. Na zdjęciu blixniacza w stosunku do Normandie fregata typu FREMM, Aquitqine / Zdjęcie: DCNS

Wodowanie Normandie odbyło się 18 października na terenie zakładów DCNS w Lorient na północnym-zachodzie kraju. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele francuskiego rządu, w tym m.in. minister obrony, Jean-Yves Le Drian.

W najbliższych miesiącach okręt pozostanie w stoczni, gdzie poddawany będzie pracom wykończeniowym. Producent zamierza w tym czasie zamontować na nim m.in. systemy obserwacji i analizy pola walki, takie jak radary, anteny czy rejestratory wizualne. Przekazanie Normandie francuskiej marynarce wojennej planowane jest na 2014, po pozytywnym zakończeniu serii testów morskich.

Zwodowany okręt, stępka pod który została położona w 2009, jest elementem szerszego zamówienia francuskiej armii na łącznie 11 jednostek typu FREMM (FREMM – pełne zamówienie, 2009-10-12). Pierwsza z jednostek, Aquitaine, w 2011 rozpoczęła serię prób morskich (Aquitaine na morzu, 2011-04-19). Jej przyjęcie do służby planowane jest do końca br.

Program FREMM realizowany jest wspólnie przez Francję i Włochy. Rzym pierwotnie zamówił 10 fregat, które miały powstać w stoczniach Riva Trigoso i Muggiano, należących do Fincantieri. Jednak ze względu na cięcia we włoskim budżecie obronnym, w ostatnim czasie zaczęto rozważać zmniejszenie liczby planowanych do wprowadzenia do służby jednostek do 6 egz. (Mniej włoskich F-35, 2012-02-14).

Włoskie okręty buduje przedsiębiorstwo Fincantieri, które występuje jako główny wykonawca zlecenia ich budowy, posiadając 51% udziałów w spółce joint-venture Orizzonte Sistemi Navali. Drugi udziałowiec – Finmeccanica – ma pozostałą, mniejszościową pulę udziałów. W kwietniu br., zwodowano drugą z fregat przeznaczonych dla Włoch, Virginio Fasan. Zostanie przekazana marynarce wojennej Włoch w 2013 (Wodowanie Virginio Fasana, 2012-04-02). Poza Francją i Włochami zamówienie na okręty typu FREMM złożyła w przeszłości marynarka wojenna Maroka (Marokański kontrakt na FREMM, 2008-04-21).

Obecnie DCNS realizuje prace przy 6 fregatach FREMM, które znajdują się w różnym stadium budowy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra