Norweski Kongsberg i włosko-brytyjska AgustaWestland (AW) porozumiały się w sprawie utworzenia centrum serwisowego dla śmigłowców AW101 i NH90 używanych przez państwa skandynawskie.
Przez najbliższe ćwierćwiecze, Kongsberg będzie odpowiedzialny za wsparcie techniczne 16 śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych AW101 Ministerstwa Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii (16 AW101 za 1,15 mld Euro dla Norwegii, 2013-12-23) oraz transportowych rodziny NH90, używanych przez Norwegię, Finlandię i Szwecję. Producent będzie odpowiedzialny m.in. za serwisowanie elementów układów napędowych wiropłatów, w tym np. przekładni.
Norwegowie będą współpracować m.in. z fińską Patrią, która odpowiada za ogólne wsparcie techniczne i logistyczne skandynawskich NH90 (Patria będzie obsługiwać NH90, 2013-09-16). Dzięki transferowi technologii od AW, norweski producent uzyska możliwość nie tylko naprawy, ale też testowania w swoich zakładach układów napędowych skandynawskich śmigłowców. Przewidywany zakres świadczonych przez najbliższe 25 lat usług, ma przynieść Kongsbergowi roczne przychody na poziomie 20-25 mln Euro (82,7-103,4 mln zł).
Porozumienie pozwoli na zmniejszenie kosztów utrzymania śmigłowców NH90, co było jednym z powodów, dla których państwa skandynawskie zdecydowały się na zakup tego samego modelu wiropłata. Podobne pobudki kierowały Oslo i Sztokholm podczas podejmowania decyzji o zakupie 2 tys. samochodów ciężarowych Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) i ujednoliceniu tym samym łańcucha dostaw części zamiennych (Skandynawia stawia na RMMV).