Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny dotyczący pozyskania zestawów do transportu sprzętu ciężkiego o ładowności powyżej 70 ton.
Wojsko planuje do 2020 kupić 23 czteroosiowe ciągniki siodłowe z napędem na wszystkie koła z naczepami niskopodwoziowymi. Wozy mają transportować cięższe czołgi Leopard 2 A5, których nie są w stanie przewozić dotychczas używane przez Wojsko Polskie zestawy drogowe (Druga partia Leopardów trafi do Żagania, 2014-01-27).
Zainteresowane przedsiębiorstwa mogą wysyłać zgłoszenia do udziału w dialogu technicznym do 16 stycznia 2015. Termin przeprowadzenia samego dialogu to 30 marca 2015. Brana jest jednak pod uwagę możliwość przedłużenia terminu.
Inspektorat Uzbrojenia podczas dialogu chce sprawdzić dostępność zarówno opancerzonych, jak i nieopancerzonych odmian ciągników siodłowych 8x8 z naczepami niskopodwoziowymi. Pojazd, wyposażony w systemy ABS i ASR, ma być przystosowany do przewozu ładunków o masie 70 ton. Wszystkie koła ciężarówki mają być wyposażone we wkładkę, umożliwiającą jazdę po przebiciu (run-flat). Dodatkowo ma mieć zainstalowany układ centralnego pompowania kół.
Ciągniki mają być napędzane silnikami wysokoprężnymi, zasilanymi paliwem F-54 lub jednolitym paliwem pola walki F-34. Ciężarówka ma charakteryzować się mocą silnika nie mniejszą niż 3,5 kW/t. Zasięg zestawu ma wynosić, co najmniej 450 km. Standardowo zestaw ma mieć zamocowane dwie wyciągarki, umożliwiające załadunek sprzętu ciężkiego o masie 70 t.
Ciągnik, niezależnie od opancerzenia, ma mieć kabinę pozwalającą na przewożenie do czterech osób, wyposażoną w systemy filtrowentylacyjne, klimatyzację oraz oświetlenie przystosowane do podłączenia i obsługi urządzeń noktowizyjnych.
Ochrona balistyczna i przeciwminowa pojazdu w odmianie opancerzonej ma odpowiadać co najmniej poziomowi 1 normy STANAG 4569. Dodatkowo kabina ma być wyposażona we właz dachowy z możliwością zamontowania w nim obrotnicy do karabinu maszynowego.