Swoje stoisko w ramach holenderskiego pawilonu na UDT 2015 ma biuro projektowe Nevesbu, które opracowało program modernizacji serii konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Walrus.
Nevesbu jest jednym z najbardziej zasłużonych morskich biur projektowych w Holandii. Przedsiębiorstwo opracowało m.in. projekt wspomnianych OP typu Walrus. Jest też głównym autorem programu modernizacji połączonej z wydłużeniem trwałości użytkowej tych jednostek. Przedstawiciel Nevesbu zdradził w rozmowie z RAPORT-wto kilka szczegółów dotyczących postępów prac modernizacyjnych.
Program modernizacji Walrusów opracowywano od 2007. Nevesbu uwzględniło w nim zarówno specyficzne wymagania operacyjne użytkownika, jak i ograniczenia budżetowe resortu obrony. Modernizacja jednostek zakłada m.in. wymianę systemu kierowania ogniem oraz przystosowanie OP do przenoszenia i odpalania torped Mk 48 Mod 7, zabudowanie nowych konsoli roboczych przedziału dowodzenia, montaż wydajniejszych modułów łączności satelitarnej oraz zastąpienie klasycznego peryskopu masztem optoelektronicznym (Modernizacja Walrusów, 2011-12-07).
Program modernizacji i wydłużenia trwałości użytkowej Walrusów zapoczątkowano oficjalnie 13 maja 2013. W br. testy morskie rozpocznie pierwszy z modernizowanych OP, Zr. Ms. Zeeleeuw (S803). Prace nad kolejnym okrętami zakończą się w ciągu najbliższych 4 lat.
Modernizacja wydłuży trwałość użytkową okrętów o 10 lat. W 2025 marynarka wojenna Holandii rozpocznie wycofywanie jednostek z linii. Ostatnia z nich, Zr.Ms. Bruinvis (S810), zakończy służbę w 2029. Dalszy los okrętów będzie uzależniony od ich stanu technicznego i szans na sprzedaż do państw trzecich.
Począwszy od 2025 miejsce Walrusów zaczną zajmować w linii OP nowego typu. Nevesbu otrzymało już zlecenie na opracowanie studium wykonalności programu zakupowego. Biuro projektowe ma określić liczbę jednostek niezbędnych do spełnienia wymogów operacyjnych floty oraz sprecyzować, w jakim stopniu rodzime stocznie będą zaangażowane w całe przedsięwzięcie (UDT 2015: TKMS prezentuje swoją ofertę, 2015-06-04).
Rozmówca RAPORT-wto przyznał, że jedną z rozpatrywanych opcji jest opracowanie projektu OP wspólnie z Norwegią. Oslo zamierza uruchomić program zakupu nowych okrętów podwodnych, które zastąpią w linii wiekowe jednostki typu Ula. Przedstawiciel holenderskiego biura projektowego poinformował, że w przeszłości rozważano także włączenie Polski w realizację przedsięwzięcia.