Prezentowany w Paryżu projekt nowego szwedzkiego konwencjonalnego okrętu podwodnego, A26, wejdzie niebawem do produkcji. Saab rozpoczyna obecnie poszukiwania potencjalnych klientów zagranicznych.
Wśród prezentowanych w Paryżu morskich systemów bojowych, znalazł się także model nowego konwencjonalnego OP projektu A26, opracowanego i rozwijanego przez Kockums AB. Przedstawiciele nowego właściciela stoczni z Malmö (Powstaje Saab Kockums, 2014-07-22) deklarują, że prace nad konstrukcją okrętów zostały już praktycznie zakończone. W porównaniu do oryginalnego projektu, nowe jednostki zostaną wyposażone przede wszystkim w zmodyfikowane systemy pokładowe, w tym nowocześniejsze układy obserwacji i analizy otoczenia oraz kierowania ogniem, opracowane przez Saaba.
Szwedzki producent zapowiada, że oczekiwane od lat zlecenie na budowę 2 jednostek proj. A26 dla Svenska Marinen (marynarki wojennej Szwecji) zostanie złożone do połowy przyszłego roku. Prace nad pierwszym z OP mają ruszyć zaraz po podpisaniu umowy z władzami w Sztokholmie. Okręty powinny znaleźć się w linii do 2024. Koszt ich zakupu szacowany jest na około 11 mld SEK (5 mld zł) (Saab opracuje okręty podwodne, 2014-06-09).
Podstawowym uzbrojeniem OP proj. A26 będą m.in. opracowywane przez Saaba od kilku miesięcy nowe lekkie torpedy (Saab opracuje nowe torpedy, 2014-07-02). Pierwszy etap rozwoju konstrukcji ma kosztować szwedzkiego podatnika około 50 mln SEK (22 mln zł). W przyszłym roku producent otrzyma zlecenie na kontynuację prac w ramach 2. etapu programu rozwojowego. Nowe uzbrojenie ma pojawić się w linii w ciągu 5 lat. Poza okrętami podwodnymi, torpedy będą przenoszone też przez jednostki nawodne oraz śmigłowce morskie.
Producent liczy, że w kolejnych latach Svenska Marinen dokupi co najmniej 2 dodatkowe OP proj. A26. Nowe okręty zastąpią w linii eksploatowane od połowy lat 1990. jednostki typu Gotland. Obecnie, przechodzą one przegląd techniczny i modernizację, podnoszącą ich potencjał operacyjny oraz wydłużającą trwałość użytkową (Remont HMS Halland, 2014-09-30).
Poza rodzimą marynarką wojenną, Saab chce zainteresować zakupem A26 także klientów zagranicznych. Szwedzki producent jest w trakcie poszukiwań potencjalnych rynków zbytu oraz prac nad strategią marketingową. Cały proces nadzorowany jest przez władze w Sztokholmie, dysponujące prawami do projektu okrętów.