Dziś oblatano demonstracyjny samolot komunikacji regionalnej ATR 72-600, bardziej przyjazny środowisku naturalnemu.
W zakładach ATR w Tuluzie oblatano dziś demonstracyjny samolot 72-600, w którym zabudowano urządzenia zapewniające zmniejszenie masy, zużycia paliwa oraz poziomu emisji szkodliwych substancji i hałasu. Został on wyposażony w nowe materiały dźwiękochłonne i czujniki wibroakustyczne, zintegrowane z pokryciem przedniej części kadłuba. Oprócz tego w samolocie zabudowano nowej generacji światłowody, umożliwiające wykrywanie mikropęknięć i ułatwiające obsługę techniczną płatowca.
Prace prowadzone są w ramach Wspólnej Inicjatywy Technologicznej Czyste Niebo (Clean Sky). Zakłada ona ograniczenie do 2020 emisji CO2 o 50%, emisji NOx o 80% i zmniejszenie poziomu hałasu emitowanego przez transport lotniczy o 50%. Projekt jest finansowany przez przemysł lotniczy i Unię Europejską. Biorą w nim udział niemal wszyscy producenci statków powietrznych ze Starego Kontynentu (Ekologiczny Bluecopter, 2015-07-08, Elektryczny biznesjet , 2015-02-06).
– ATR już teraz ma światową reputację producenta samolotów charakteryzujących się niskim poziomem emisji szkodliwych substancji dzięki niskiemu zużyciu paliwa i powszechnemu zastosowaniu materiałów kompozytowych w ich strukturach. Obecnie idziemy dalej, wykorzystując lata naszych badań w jednym z samolotów, dzięki czemu będą one jeszcze bardziej ekologiczne w przyszłości – skomentował pierwszy lot ekologicznego demonstratora Carmine Orsi, wiceprezes ATR ds. prac inżynierskich.