Dassault zaprezentował najnowszy samolot klasy biznes – Falcon 8X.
W zakładach Dassault w Bordeaux-Merignac zaprezentowano najnowszy francuski samolot odrzutowy klasy biznes – Falcon 8X. Premiera miała miejsce przedwczoraj. Montaż pierwszego przedseryjnego 8X zakończono w lipcu br. (Falcon 8X już gotowy, 2014-07-23).
Najnowszy Falcon ma być flagowym biznesjetem francuskiego przedsiębiorstwa. Opracowany na bazie modelu 7X (Falcon 7X w Daocheng, 2014-09-19), ma dysponować zasięgiem 11 945 km, z 8 pasażerami i 3 członkami załogi. Pozwoli to na wykonywanie lotów bez międzylądowania z Los Angeles do Moskwy, Pekinu, czy Sao Paulo albo z Londynu do Hong Kongu lub Kapsztadu, czy też z Madrytu do Buenos Aires. Samolot ma być też przystosowany do wykonywania podejść do lądowania ze stromą ścieżką schodzenia (6º), co pozwoli na operowanie np. z London City Airport, czy szwajcarskiego Lugano.
Użytkownicy będa mogli wybrać jedną z ponad 30 konfiguracji wnętrza kabiny. Jej długość to 13 m, wysokość – 1,88 m, a szerokość – 2,34 m. Dostępne będą także 3 różnej wielkości kuchnie, w tym 2 z pomieszczeniami wypoczynkowymi dla zalogi oraz łazienka z prysznicem.
Próby naziemne pierwszego Falcona 8X, obejmujące sprawdzenie działania układu sterowania lotem i instalacji paliwowej oraz poziomu drgań, zakończono w ubiegłym miesiącu. Pierwszy rozruch zespołu napędowego, złożonego z 3 silników Pratt and Whitney Canada PW307, przeprowadzono na początku grudnia.
Oblot pierwszego Falcona 8X zaplanowany jest w 1. kw. 2015. Samolot ten będzie przeznaczony do badań obwiedni obciążeń dopuszczalnych. Obecnie w Bordeaux-Merignac trwa montaż drugiego Falcona 8X, którego oblot nastąpić ma w 2 kw. przyszłego roku. Jego zadaniem będzie sprawdzenie osiągów. Trzeci odrzutowiec posłuży do badań wyposażenia kabiny i przygotowań do regularnej eksploatacji.