Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Heli-Expo 2015: X4 czyli H160

Lotnictwo cywilne, 04 marca 2015

Airbus Helicopters ujawnił nowy śmigłowiec, oznaczony jako H160, dawniej X4.

W konstrukcji H160 wykorzystano 68 nowych rozwiązań technologicznych opatentowanych przez Airbus Helicopters / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Premiera nowego śmigłowca Airbus Helicopters, nazwanego wstępnie X4, była najbardziej oczekiwanym wydarzeniem tegorocznego Heli-Expo.  Opracowywanie H160, jak ostatecznie nazwano wiropłat, rozpoczęło się w 2013 (Szczegóły konstrukcji Eurocoptera X4, 2013-12-09), a ostateczna konfiguracja została zatwierdzona w roku bieżącym. W Orlando można obejrzeć jego pełnowymiarową makietę.

H160 jest pierwszym śmigłowcem, wprowadzonym na rynek pod nową marką przedsiębiorstwa (Pierwszy rok działalności Airbus Helicopters , 2015-01-28).  Jest on także pierwszym śmigłowcem cywilnym, którego strukturę wykonano z kompozytów. Najbardziej widoczne innowacje to otunelowane śmigło sterujące (Fenestron), o większej średnicy, odchylone pod kątem 12º od pionu, zabudowane w stateczniku pionowym i pierścieniowe usterzenie poziome (Biplane Stabilizer), składające się z dwóch połączonych ze sobą stateczników. Według producenta mają one ułatwić wykonywanie manewrów i zapewnić zmniejszenie oporu aerodynamicznego w loci z małą prędkością i w zawisie.

Kolejny znak firmowy europejskiego przedsiębiorstwa – bezprzegubowa głowica wirnika nośnego Spheriflex – została ulepszona dzięki zastosowaniu innowacyjnych kompozytów termoplastycznych, które zmniejszają jej masę i podnoszą odporność na uszkodzenie. Dodatkowo zastosowano inne przełomowe rozwiązanie, jakim są łopaty wirnika nośnego Blue Edge, które zmniejszają poziom emitowanego hałasu o 50% (3 dB) i umożliwiają zwiększenie udźwigu o 100 kg, w porównaniu z tradycyjnymi łopatami, zależnie od warunków lotu.

Wyposażenie kabiny załogi stanowić ma awionika Helionix. Oprócz tego H160 ma elektrycznie uruchamiane podwozie, wymagające mniejszej ilości czynności obsługowych. Inżynierowie Airbus Helicopters zadbali także o mechaników, już podczas procesu projektowania uwzględniając łatwiejszy dostęp do poszczególnych zespołów i podzespołów podczas ich obsługi.

Napęd H160 stanowić będą 2 nowe silniki Turbomeca Arrano, o mocy 1100 KM każdy (Nowy silnik Turbomeca, 2013-03-07). Kilkanaście dni temu producent podał informację, że Pratt & Whitney Canada rezygnuje z opracowania wersji silnika PW210E dla X4, ale będzie kontynuować swoje wsparcie podczas początkowej fazy programu. Dla potrzeb Arrano opracowano koncepcję zoptymalizowanej obsługi technicznej, która znacząco zmniejsza potrzebę obsługi bieżącej w warsztacie, co zapewnia obniżenie kosztów eksploatacji śmigłowca.

Pierwszy lot H160 ma odbyć się w br. Do prób użyte zostaną 3 śmigłowce i 2 naziemne stanowiska badawcze. Pierwsze z nich – Dynamic Helicopter Zero odwzorowuje układ dynamiczny śmigłowca, układ sterowania wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym, a także instalacje hydrauliczną, elektryczną, awioniki i diagnostyczną. Natomiast System Helicopter Zero służy do integracji awioniki, instalacji elektrycznej, paliwowej i hydraulicznej, układu sterowania lotem, oświetlenia i wszystkich kluczowych elementów H160, które połączone są za pośrednictwem instalacji elektrycznych i oprogramowania komputerowego.

Rozpoczęcie eksploatacji seryjnych wiropłatów zaplanowano w 2018. Jak mówi prezes Airbus Helicopters, Guillame Faury, H160 będzie zabójcą AW139 (Heli-Expo 2015: Ulepszenia AW139, 2015-03-03). Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 5,5-6 t, ma on być zdolny do przewiezienia 12 pasażerów na platformę wydobywczą ropy naftowej i gazu ziemnego, położoną w odległości 222 km od helipotu, rozwijając prędkość przelotową 296 km/h. Z kolei dla potrzeb misji porządku publicznego lub poszukiwawczo-ratowniczych, H160 ma dysponować zasięgiem 833 km z 20-minutową rezerwą paliwa.

Jednocześnie z ujawnieniem H160 Airbus Helicopters wprowadza nowe oznaczenia większości swoich śmigłowców. Zgodnie z nową strategią grupy Airbus, AS i EC zostają zastąpione przez H. Tak więc EC120 staje się H120, AS350 B3e to H125, EC130T2 – H130, EC135 T3/P3 to H135, EC145T2 to H145, EC155B1 to H155, EC175 to H175, a EC225e – H225. Wersje wojskowe będą oznaczane literą M po nazwie modelu. AS550C3e zmienia nazwę na H125M, EC635 T2e/P2e – na H135M, EC645T2 będzie H145M, a EC725 – H225M.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.