Podczas rutynowej kontroli wykryto łuszczenie osłon przewodów instalacji chłodzenia awioniki znajdujących się w zbiornikach paliwa samolotów Lockheed Martin F-35A. Poinformowało o tym F-35 Joint Programme Office. Problem dotyczy 57 samolotów F-35A, z których 42 są jeszcze w trakcie produkcji. Są wśród nich samoloty przeznaczone dla Izraela, Japonii, Norwegii i Włoch.
Dowództwo US Air Force zdecydowało o wstrzymaniu lotów 15 F-35A, które są już eksploatowane (100. F-35A dla US Air Force, 2016-08-29; Oblot norweskiego F-35A, 2015-10-08). Dotyczy to m.in. 2 samolotów przeznaczonych dla wojsk lotniczych Norwegii. 10 z uziemionych F-35A znajduje się w bazie Hill w stanie Utah, 4 (w tym 2 norweskie) w Luke AFB w Arizonie, a jeden służy do testów w bazie Nellis w Newadzie.
Wykryty problem jest związany z użyciem przez jednego z poddostawców materiału izolacyjnego, który nie jest odporny na oddziaływanie paliwa. Pod jego wpływem materiał łuszczy się i pęka. Takim materiałem chronione są przewody chłodzące komponenty awioniki w feralnych samolotach. Według przedstawicieli Lockheed Martina, problem nie jest poważny i łatwy do rozwiązania. Dotyczy jedynie F-35A – jednej z trzech wersji samolotu. Obecnie w eksploatacji znajdują się 104 F-35 wszystkich wersji.