Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy operacyjny A400M

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 13 grudnia 2016

Airbus przekazał Luftwaffe pierwszy samolot A400M w standardzie umożliwiającym wykonywanie operacji taktycznych.

Obecnie Luftwaffe dysponują 6 samolotami wielozadaniowymi A400M / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Wczoraj do floty Luftwaffe (wojsk lotniczych Niemiec) dołączył 6. samolot wielozadaniowy Airbus A400M, będący zarazem pierwszym seryjnym samolotem tego typu, wyprodukowanym w standardzie umożliwiającym wykonywanie operacji taktycznych i loty w obszarach działań wojennych (Hiszpanie odebrali pierwszego A400M, 2016-11-17).

W porównaniu z A400M wyprodukowanymi dotychczas ma on ulepszone urządzenia samoobrony (DASS), obejmujące układy ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych i opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną oraz wyrzutniki flar i dipoli. Samolot przystosowany jest do zrzutu ładunków i maksymalnie 20 spadochroniarzy (przez drzwi boczne i z rampy). Niedawno udowodniono zdolność do jednoczesnego zrzutu 30 skoczków, a docelowo ma ich być 58, podczas jednego przelotu.

A400M jest też przystosowany do operowania z lądowisk o nawierzchni nieutwardzonej. Samolot może wykonywać loty w terenie górskim na wysokości 46 m w dzień i 91 m w nocy, sterowany przez załogę. Może też pobierać paliwo od innych tankowców i sam służyć jako tankowiec. Niebawem wykonane zostaną próby przetaczania nafty w nocy (Wzajemne tankowanie A400M, 2016-11-14).

A400M może operować w temperaturze otoczenia dochodzącej do 55°C na poziomie morza. Jest też dopuszczony do startu z jednym silnikiem niepracującym. Po zakończeniu procesu certyfikacyjnego zdolności operacyjnych wszystkie A400M zostaną doposażone w ramach jednego wspólnego standardu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra