Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A400M debiutuje jako tankowiec

Lotnictwo wojskowe, 28 sierpnia 2014

Airbus przeprowadził próby tankowania samolotu bojowego z transportowca A400M.

Hiszpański C.15 Hornet pobiera paliwo od A400M za pomocą przewodu elastycznego. Metoda ta pozwala na przetaczanie maksymalnie 1200 kg nafty w ciągu minuty / Zdjęcie: Airbus Defence & Space

Koncern Airbus Defence & Space przeprowadził próby użycia samolotu transportowego A400M Atlas jako tankowca (Droga startowa dla A400M, 2014-05-14). Paliwo było podawane za pomocą przewodu elastycznego z jednego z zasobników podskrzydłowych Cobham 908E. Naftę pobierał samolot wielozadaniowy C.15 Hornet ze składu Ejército del Aire (wojsk lotniczych Hiszpanii). W trakcie 5 lotów przeprowadzono 33 kontakty suche (bez przetaczania paliwa) i 35 kontaktów mokrych, podczas których Hornet pobrał 18,6 t nafty.

Masa paliwa przenoszonego przez A400M w standardowych zbiornikach w skrzydłach wynosi 50,8 t. W razie potrzeby może zostać zwiększona po zabudowaniu dwóch dodatkowych zbiorników w ładowni do 58 t. Wszystkie seryjne Atlasy standardowo posiadają układ nadzorujący przetaczanie paliwa, wzmocnienia struktury ładowni pozwalające na zamontowanie w niej dodatkowych zbiorników paliwa i bębna z przewodem elastycznym umożliwiającym przetaczanie 1800 kg paliwa/min, podskrzydłowe węzły mocowania zasobników z przewodami elastycznymi (o wydatku 1200 kg/min) oraz niezbędne elementy instalacji paliwowej w kadłubie i skrzydłach. Przekształcenie samolotu z konfiguracji transportowej w tankowiec ma zajmować około 2 h.

Większość odbiorców życzy sobie, aby A400M mógł także uzupełniać paliwo w locie. Dlatego też wszystkie samoloty mają sondę do tankowania zabudowaną na górnej powierzchni kadłuba, nad kabiną pilotów.

W połowie lipca przeprowadzono także pierwsze próby pobierania paliwa przez Atlasa. Tankowcem był Voyager (brytyjskie oznaczenie Airbusa A330-200 MRTT) ze składu Royal Air Force (Voyager tankuje Herculesa, 2014-04-03). Podczas 4 lotów w dzień i w nocy, podczas ponad 100 kontaktów, A400M pobrał ponad 80 t nafty, podawanej za pomocą przewodu elastycznego, z kadłubowego zestawu do tankowania.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.