Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa amfibii ICON A5

Lotnictwo cywilne, 09 maja 2017

Wczoraj rano z okolic Nut Tree nad jeziorem Berryessa w Napa County w Kalifornii wystartowała ultralekka amfibia ICON A5. Na jej pokładzie znajdował się pilot i pasażer. Z niewiadomych przyczyn po 20 minutach lotu, ok. 9:30 samolot rozbił się o wysoki brzeg jeziora. Wrak znaleziono niedaleko Pleasure Point, we wschodniej części jeziora, w rejonie Wragg Canyon.

Wrak ultralekkiej amfibii ICON A5, rozbitej wczoraj na brzegu jeziora Beryessa / Zdjęcie: KTVU

Po dotarciu na miejsce wypadku ekipy ratowniczej okazało się, że obie lecące amfibią osoby nie żyją. Ofiary to 55-letni Jon Murray Karkow (pilot) i 41-letni Cagri Sever (pasażer). Obaj byli pracownikami Icon Aircraft z Vacaville – producenta samolotu.

Jon Murray Karkow przez 21 lat pracował w Scaled Composites. Kierował tam wieloma programami, w tym budową samolotu, który obleciał Ziemię bez międzylądowania, Virgin GlobalFlyer. Kierował także budową pojazdu suborbitalnego SpaceShipTwo. W 2006 otrzymał Aeronautics Award tygodnika Aviation Week & Space Technology. Był pilotem doświadczalnym. To on oblatywał prototyp ICON A5.

Nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Bada to specjalna komisja. Nieoficjalnie za najbardziej prawdopodobny uznaje się błąd pilota. Warto zauważyć, że samolot był wyposażony w spadochron ratowniczy. W czasie lotu pogoda była słoneczna, wiał lekki wiatr.

ICON A5 to ultralekka amfibia, która może startować i lądować zarówno z  lądu, jak i z wody. Zbudowana z kompozytów konstrukcja ma masę startową równą 762 kg (limit masy dla ultralekkich amfibii wynosi w USA 648 kg, ale ICON Aircraft uzyskała specjalną zgodę FAA na jego podwyższenie, Większa masa Icon A5, 2013-07-30). Dla ułatwienia transportu i hangarowania samolot ma składane skrzydła.

Prace nad projektem rozpoczęły się ponad 10 lat temu, a prototyp oblatano 9 lipca 2008 (ICON A5 oblatany, 2008-07-15). Z powodu problemów technicznych, badania i modyfikacje konstrukcji trwały kilka lat dłużej, niż przewidywano. Do tej pory zbudowano zaledwie 8 egzemplarzy ICON A5. Cena katalogowa samolotu wynosi 189 tys. USD (plus indeksacja związana ze spadkiem wartości dolara od 1 lipca 2013). Producent podaje, że zebrał dotąd wstępne zamówienia na 1850 maszyn (depozyt wynosi 2 tys. USD). Na razie żadna nie trafiła jednak w ręce odbiorcy.

Wczorajszy wypadek był już drugim tegorocznym w historii Icona A5. Poprzedni miał miejsce 30 kwietnia. Po twardym lądowaniu w pobliżu Miami na Florydzie amfibia zatonęła. Wówczas nikt nie zginął.

W Vacaville nad jeziorem Berryessa mieści się ośrodek szkolny założony przez Icon Aircraft. Przyszli użytkownicy małej amfibii szkoleni są tam w operacjach na wodzie. Prowadzone są tam też loty demonstracyjne.

Rozbity samolot to ultralekka amfibia ICON A5 nr  rej. N184BA, nr ser. 07. Była własnością producenta.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.