1 września odbyły się posiedzenia zarządów przedsiębiorstw OAK (Obiediniennaja awiastroitielnaja korporacja), Irkuta i GSS (Grażdańskije Samolioty Suchowo), dotyczące przekształcenia ich nowy dział lotnictwa cywilnego na bazie Irkuta.
Zgodnie z podjętymi decyzjami prezes OAK Jurij Sliusar, zachowa dotychczasowe stanowisko i na czas transformacji stanie się prezesem Irkuta, a Oleg Demczenko, który przez wiele lat zarządzał Irkutem stanie się pierwszym wiceprezesem i głównym konstruktorem przedsiębiorstwa.
Z kolei GSS stanie się Centrum marketingu, sprzedaży i obsługi posprzedażnej wszystkich samolotów cywilnych produkowanych przez OAK. Prezesem GSS został mianowany dotychczasowy szef Iliuszyn Finans Aleksander Rubcow, zastępując na stanowisku Wladisława Masałowa.
W/w transformacje mają na celu zrealizowanie strategicznego celu OAK, jakim jest zwiększenie do 2035 udziału produktów cywilnych w jego portfolio do 45% i wzrostu produkcji samolotów cywilnych do 100-120 rocznie, a także zwiększenia skuteczności ekonomicznej i zmniejszenia kosztów OAK poprzez centralizację procesów wspomagających i zmniejszenie ilości szczebli zarządzania (MS-21 oblatany, 2017-05-28, Zambia zamówiła 5 SSJ 100, 2017-07-22).
Transformacja pozwoli skoncentrować się na rozwoju, produkcji i sprzedaży rosyjskich samolotów cywilnych, a także zagwarantuje spójność w tych obszarach i uprości procedurę certyfikacji i przyznawania licencji. W planach jest też utworzenie w ramach OAK działów zajmujących się produkcją samolotów bojowych, transportowych i specjalnych.
Zdaniem Jurija Sliusara OAK stara struktura staje się coraz mniej adekwatna do nowych wyzwań. OAK nie konkuruje, jak poprzednio z innymi przedsiębiorstwami krajowymi, ale globalnie, z globalnymi graczami. Zjednoczenie powinno pomóc osiągnąć niezbędny poziom konkurencyjności w rywalizacji na całym świecie.