Jak poinformował Minister Obrony Narodowej Słowacji Peter Gajdoš, rząd w Bratysławie postanowił odłożyć podjęcie decyzji o wyborze nowych wielozadaniowych samolotów bojowych. Następcy 12 MiGów-29AS/UBS mieli być wyłonieni do końca bieżącego miesiąca. Pod uwagę brane były amerykański Lockheed Martin F-16 lub szwedzki Saab Gripen.
Musimy zmodernizować wojska lądowe, które są podstawą naszych sił zbrojnych. Wymieniliśmy już część floty wojsk lotniczych, a wojska lądowe nie były modernizowane od dziesięcioleci – powiedział Peter Gajdoš. Według najnowszych założeń do 2030 rząd w Bratysławie zamierza wydać ok. 6,5 mld euro (ok. 28 mld zł) na modernizację sił zbrojnych. Słowackie wydatki na obronność mają wzrosnąć z obecnych 1,1% PKB do 1,6% w 2020 i 2,0% do 2024.
W 2015 Słowacja podpisała umowę zakupu 9 śmigłowców UH-60M Black Hawk z USA, które zastąpiły rosyjskie Mi-17 i porozumienie z Alenią Aermacchi w sprawie nabycia 2 samolotów transportowych C-27J Spartan. W maju br. rząd w Bratysławie zatwierdził plan wydania 1,2 mld euro na nowe transportery opancerzone (Pierwsze UH-60M w Słowacji, 2017-07-01).
W zeszłym miesiącu premier Robert Fico powiedział, że Słowacja powinna wybierać europejskie rozwiązania dla sił zbrojnych, jeśli chce być częścią bardziej zintegrowanej Unii Europejskiej. Gajdoš, wywodzący się z nacjonalistycznej, eurosceptycznej SNS (Słowackiej Partii Narodowej), został skrytykowany przez inne partie rządzącej koalicji, socjaldemokratyczną SMER i konserwatywno-liberalną Most-Hid, których przedstawiciele uważają, że opóźnienie pozyskania nowych wielozadaniowych samolotów bojowych może przedłużyć zależność Słowacji od FR. Jeśli ministerstwo finansów i rząd przeznaczą pieniądze na wszystkie projekty, jesteśmy gotowi sfinalizować trwające negocjacje i podpisać umowę zakupu nowych samolotów – odparł minister Gajdoš.
Rosyjsko-słowacka umowa o obsłudze technicznej samolotów MiG-29 AS/UBS obowiązuje do jesieni 2019. Jeżeli nowe samoloty nie zostaną wybrane, konieczne będzie jej przedłużenie do czasu rozpoczęcia dostaw, czyli na kolejne 18-24 miesięcy. Przedłużenie umowy w sprawie MiGów-29 to plan B. Plan A to zakup nowych samolotów. Nie zaakceptuję rozwiązania innego niż proeuropejskie i proatlantyckie – podkreślił Peter Gajdoš (Fiasko czesko-słowackiej eskadry?, 2015-12-08).