Konsorcjum PZL Sp. z o.o. i Sikorsky Aircraft podpisało umowę z WZL-1, dotyczącą przyszłej współpracy handlowej, w przypadku zwycięstwa Black Hawka w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe dla SZ RP.
Konsorcjum Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. i Sikorsky Aircraft podpisało umowę z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A., dotyczącą przyszłej współpracy handlowej, w przypadku zwycięstwa w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe dla SZ RP (Trzy oferty na śmigłowce dla SZ RP, 2014-12-30). Jak wiadomo, proponuje ono MON 2 wiropłaty – S-70i Black Hawk dla Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych oraz S-70B Seahawk dla Marynarki Wojennej.
Zawarte porozumienie o współpracy przewiduje utworzenie w WZL-1 S.A. w Łodzi i Dęblinie centrum obsługi śmigłowców S-70i i S-70B oraz służących do ich napędu silników. W przypadku zwycięstwa w przetargu PZL Mielec i Sikorsky zainwestują w WZL-1 ok. 200 mln USD (780 mln zł). Inwestycje będą obejmowały transfer technologii z zakresu modernizacji, napraw i obsług śmigłowców S-70i i S-70B, unowocześnienie parku maszynowego i oprzyrządowania, a także pakiet szkoleniowy i wsparcie zaopatrzeniowe w części zamienne oraz komponenty. Może to zaowocować w przyszłości możliwością wprowadzania poprawek i modernizacji ogólnoświatowej floty śmigłowców Black Hawk.
Prezes zarządu Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. Janusz Zakręcki stwierdził, że w przypadku zwycięstwa w przetargu mielecka wytwórnia jest w stanie dostarczyć pierwsze śmigłowce po 12 miesiącach od podpisania kontraktu. W Polsce prowadzone byłyby prace końcowe i integracja S-70B. Dokładny zakres prac nie może zostać ujawniony, ponieważ przetarg wciąż trwa – dodał prezes Zakręcki.
Jak stwierdził prezes WZL-1 S.A. Jan Piętowski, czas niezbędny do całkowitego wdrożenia nowych technologii wynosi 3 lata. Proces będzie realizowany stopniowo. Jednak ze względu na terminy dostaw dla wojska zakłady muszą być gotowe do wykonywania pierwszych prac obsługowych znacznie wcześniej.
W przyszłości WZL-1 miałoby również szansę stać się regionalnym centrum obsługowym dla śmigłowców Sikorsky’ego użytkowanych przez kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Jak wiadomo, wstępne zainteresowanie zakupem UH-60M wyraziła Słowacja (Słowacja zamawia UH-60M, 2015-02-20). Prezes Zakręcki nie ujawnił, czy wiropłaty te będą dostarczone przez zakłady w Mielcu, czy też wytwórnię w Stratford, zasłaniając się tajemnicą handlową.