BAE Systems dostarczy Korpusowi Piechoty Morskiej USA nowe pływające transportery opancerzone.
Korpus Piechoty Morskiej USA (USMC) przyznał BAE Systems kontrakt o wartości 198 mln USD (ok. 740 mln zł) na dostawę pierwszej partii trzydziestu pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle). Umowa zawiera w sobie opcję, w razie wykorzystania której liczba zamawianych wozów wzrośnie do 204, zwiększając jednocześnie wartość porozumienia do 1,2 mld USD (4,4 mld zł).
W zakończonym przetargu BAE Systems występowało wspólnie z włoskim Iveco Defence Vehicles (BAE Systems zaprezentowało ACV 1.1, 2016-12-14). Dostarczane pojazdy mają posłużyć USMC w operacjach desantu na nieprzyjacielskich plażach podczas prowadzenia działań bojowych.
- Jesteśmy dobrze przygotowani do wyprodukowania nowych amfibijnych pojazdów bojowych dla US Marine Corps, zbudowaliśmy już 16 prototypów – powiedział Dean Medland, wiceprezes i dyrektor generalny działu amfibijnych pojazdów bojowych w BAE Systems. - Dzięki temu kontraktowi z dumą kontynuujemy współpracę z US Marine Corps, zapewniając najlepszy w swojej klasie pojazd, który będzie wspierał misje dzięki mobilności, przeżywalności i zdolnościom bojowym - dodał.
Według producenta ACV charakteryzuje możliwością swobodnego poruszania w każdym terenie. Wóz zapewnia ochronę przed skutkami eksplozji trzem członkom załogi i trzynastu żołnierzom desantu.
Kołowy ACV w układzie 8x8 wyposażono w nowy 6-cylindrowy silnik o mocy 700 KM, zapewniający wyraźny wzrost mocy w porównaniu z pojazdami rodziny Assault Amphibious Vehicle (AAV), które są obecnie eksploatowane przez USMC (Dostawa pierwszego AAV-SU, 2016-03-15). Uniwersalna konstrukcja ACV ma umożliwiać ciągłą modernizację wozu, przystosowującą go do zmieniających się wymogów pola walki.
Zespół pod kierownictwem BAE Systems przeprowadził próby z zakresu redukcji ryzyka i oceny dotyczące mobilności na lądzie, przeżywalności i zdolności pływania. Testy miały potwierdzić osiągi opracowanego pojazdu przed dostarczeniem USMC pierwszych szesnastu egzemplarzy prototypowych w 2017.
W ciągu ostatnich piętnastu miesięcy producent uczestniczył również w rygorystycznych testach rozwojowych i ocenie zdolności operacyjnej pojazdów. Prace nad ACV będą prowadzone w zakładach w Aiken w Karolinie Południowej, Sterling Heights w Michigan, a także Minneapolis, Stafford i San Jose w Kalifornii oraz York w Pensylwanii.