Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LTE AirNode

Przemysł zbrojeniowy, 02 października 2018

Spółka Airbus przeprowadziła pomyślnie próby nad zastosowaniem rozwiązań stratosferycznych do łączności 4G/5G, używając do tego celu balonu. Poddana testom technologia to Airbus LTE AirNode, kluczowa część przedsięwzięcia w zakresie powietrznej infrastruktury bezpiecznej łączności, prowadzonego przez europejski koncern pod nazwą Network for the Sky (NFTS).

Do prób LTE AirNode użyto balonu stratosferycznego / Zdjęcie: Airbus

Jest to nowej generacji rozwiązanie do łączności dalekiego zasięgu, oparte na różnego rodzaju platformach latających o ultrawysokim pułapie operacyjnym, takich jak – również opracowany przez Airbusa – bezzałogowiec Zephyr, funkcjonujących jako stałe komórki do bezpiecznej transmisji danych między rozmaitymi statkami powietrznymi, w tym śmigłowcami, taktycznymi bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz ich szczególną kategorią – bezzałogowcami klasy MALE.

Najnowsze próby, przeprowadzone w Kanadzie dzięki wsparciu francuskich i kanadyjskich agencji kosmicznych, polegały na wyniesieniu w powietrze za pomocą balonu stratosferycznego i przetestowaniu na pułapach sięgających 21 km rozwiązania Airbus LTE AirNode – przeznaczonego do działania na dużej wysokości urządzenia pełniącego funkcję przekaźnika sieci komórkowej. Podwieszone do balonu, zapewniało ono na obszarze o średnicy 30 km dostęp do poufnego, prywatnego systemu łączności. Używając dwóch pojazdów i dwóch bezzałogowców, prowadzący próbę zespół Airbusa śledził lot balonu na odcinku ponad 200 km, wymieniając między sobą przekaz wideo o rozdzielczości 4K i symulując w ten sposób działania typowe dla korzystających z transmisji w czasie rzeczywistym misji wywiadowczych, rozpoznawczych i obserwacyjnych. Wymieniane przez uczestników testu dane były przesyłane przez utworzoną sieć prywatną z prędkościami od 0,5 do 4 Mb/s, a więc porównywalnymi z dostępnymi w sieciach komórkowych klasy 4G/5G.

LTE AirNode to stosunkowo łatwe we wdrożeniu rozwiązanie, znacznie zwiększające elastyczność operacyjną misji lotniczych. Umożliwia ono doraźną, bezpieczną łączność między różnego rodzaju statkami powietrznymi znajdującymi się względem siebie w odległości pozwalającej im wzajemnie obejmować się jego zasięgiem. To doskonałe narzędzie w działaniach wymagających stałej i niezawodnej łączności przy użyciu wysokoprzepustowych kanałów transmisji danych.

Zaletą LTE AirNode jest również to, że mogą z niego korzystać nie tylko statki powietrzne, ale też pojazdy naziemne i jednostki morskie – i to przez wiele tygodni, a nawet miesięcy. Łączy ono stałą dostępność typową dla łaczności satelitarnej z elastycznością, jaką daje stosowanie bezzałogowych statków powietrznych. To szczególna sieć ad hoc, dająca się z powodzeniem przystosowywać do potrzeb wszystkich rodzajów użytkowników i scenariuszy, od operacji sił specjalnych po pomoc humanitarną niesioną ofiarom klęsk żwyiołowych.

Scalające kilka różnych technologii w jedną odporną na awarie globalną sieć o topologii siatki, NFTS oferuje samolotom pełną integrację z innymi korzystającymi z szybkiej transmisji danych uczestnikami pola walki. Do tej pory samoloty, bezzałogowce i śmigłowce korzystały z odrębnych sieci, zmagając się z ograniczeniami wynikającymi z niskiej przepustowości, niepełnej interoperacyjności i wysokiej awaryjności. NFTS zintegruje w jedną, globalną, bezpieczną sieć bardzo różne technologie, np. łączność z satelitami geostacjonarnymi oraz poruszającymi się po orbicie średniej i niskiej, łączność taktyczną powietrze-ziemia, ziemia-powietrze i powietrze-powietrze, transmisję głosu, łączność komórkową w standardzie 5G i łączność laserową.

Twórcy Network for the Sky planują uczynić z tego rozwiązania fundament nowoczesnego, połączonego siecią bitewnej przestrzeni powietrznej, zakładając osiągnięcie jego pełnej funkcjonalności jeszcze przed 2020. Program NFTS stanowi część prowadzonego przez Airbusa projektu Future Air Power i jest koordynowany z pracami nad rozwojem FCAS (European Future Combat Air System, ILA2018: Airbus i Dassault łączą siły, 2018-04-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.