Europejscy producenci otrzymali kontrakt na prace studialne dotyczące nowego bsl klasy MALE.
Od września rozwój wspólnego europejskiego bezzałogowego statku latającego wkroczył w nowy etap. OCCAR (europejska agencja współpracy zbrojeniowej) przyznała przedsiębiorstwom Airbus, Dassault Aviation i Leonardo-Finmeccanica kontrakt na prace studialne dotyczące zdefiniowania programu europejskiego bsl klasy MALE (operujących na średniej wysokości, o dużej długotrwałości lotu).
MALE będzie bsl nowej generacji przeznaczonym do zadań wywiadowczych, obserwacji, namierzania celów i rozpoznania. Jednymi z kluczowych celów programu jest certyfikacja i przystosowanie bsl do operowania w ramach ruchu lotniczego nad gęsto zaludnionymi krajami w Europie (Niezwykły lot nEUROna, 2014-04-14).
Dwuletnie prace studialne rozpoczęły już w bieżącym miesiącu. Wezmą w nich udział Airbus Defence and Space, Dassault Aviation i Leonardo-Finmeccanica Aircraft Division. Po ich zakończeniu, które planowane jest w 2018, rozpocznie się etap realizacji.
Oblot prototypu europejskiego bsl klasy MALE ma się odbyć na początku 2023, a rozpoczęcie dostaw pierwszych seryjnych bezzałogowców – w 2025. Wymagania operacyjne poszczególnych krajów biorących udział w przedsięwzięciu – Francji, Hiszpanii, Niemiec i Włoch – zostaną zdefiniowane w ścisłej współpracy z siłami zbrojnymi (Europejski klub bezzałogowców, 2013-11-20).
– Skuteczne stworzenie zespołu składającego się z państw europejskich, ich przemysłu oraz ministerstw obrony, działającego na rzecz zwiększania suwerenności i niezależności, to niezwykła misja, a dzisiejszy dzień stanowi kolejny kamień milowy w historii tego innowacyjnego partnerstwa – stwierdził Dirk Hoke, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
– Ten program współpracy przyczyni się do osiągnięcia przez europejski przemysł pozycji lidera oraz autonomii w strategicznej dziedzinie, jaką są obserwacyjne bezzałogowce. Zapewni on też siłom zbrojnym niezależne bsl o doskonałych osiągach – podkreślił Eric Trappier, prezes i dyrektor generalny Dassault Aviation.
– Europejski program bsl MALE stanowi unikalną okazję do promocji rozwoju doświadczenia, potencjału i miejsc pracy w branży zaawansowanych technologii, co jest bardzo ważne dla naszego kontynentu. Poszczególne kraje otrzymają technologiczną i operacyjną niezależność, bazującą na dekadach doświadczeń płynących z europejskiej współpracy w ramach programów wojskowych – dodał Filippo Bagnato, dyrektor zarządzający Leonardo-Finmeccanica Aircraft Division.