Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pilot F-35A utracił orientację przestrzenną?

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, 11 czerwca 2019

Japońskie Lotnicze Siły Samoobrony (ASDF) opublikowały wczoraj wstępny raport o przyczynach katastrofy ich myśliwca stealth Lockheed Martin F-35A z 9 kwietnia 2019 (Odnaleziono ciało pilota F-35A, 2019-06-09). Wynika z niego, że najprawdopodobniej pilot utracił orientację przestrzenną, być może z powodu zawrotów głowy i w konsekwencji utraty przytomności spowodowanej nadmiernym długotrwałym przeciążeniem (G-LOC). Nie wykluczono utraty przytomności w wyniku niedotlenienia (w F-35A, jak i F-22A zdarzają się przypadki wadliwego działania pokładowej instalacji tlenowej, Nierozwiązany problem hipoksji pilotów F-35, 2017-10-26), albo awarii technicznej, ale te możliwości uznano za mało prawdopodobne.

Przebieg ostatniej fazy lotu myśliwca F-35A japońskich Lotniczych Sił Samoobrony, który rozbił się 9 kwietnia 2019 i zatonął w Pacyfiku / Ilustracja: ASDF

Z raportu wynika, że 9 kwietnia o 18:59 czasu lokalnego z bazy Misawa (Zaginął japoński F-35A, 2019-04-09) wystartowały 4 samoloty F-35A należące do 302. eskadry 3. Skrzydła ASDF. Poleciały na wschód, nad Pacyfik, by wziąć udział w ćwiczeniach z samolotami amerykańskimi. Ok. 19:29 pilot jednego z nich (kod: 21), 41-letni mjr Akinori Hosomi poinformował, że zestrzelił dwa samoloty przeciwnika. Minutę później potwierdził polecenie zniżania, by oddalić się od samolotów amerykańskich – Tak. Rozumiem. Samolot zaczął się zniżać z wysokości 9,6 km. Do wysokości 4,7 km korespondencja z pilotem odbywał się spokojnie. Potwierdził on wówczas polecenie skrętu w lewo. Samolot opadał z prędkością 900 km/h. Później opadanie wzrosło do 1100 km/h, a samolot po 15 s, o 19:26:30 zniknął z ekranu radaru, znajdując się na wysokości ok. 300 m.

Nie wiadomo, czy samolot rozpadał się w powietrzu. Być może rozbił się dopiero w chwili uderzenia w wodę. W każdym jego szczątki zostały rozrzucone na dnie Oceanu na dużym obszarze.

Raport kończy się zaleceniami dotyczącymi szkolenia pilotów i serwisowania samolotów F-35A. Zalecono specjalne przeglądy systemu sterowania silnikiem, układu sterowania samolotem i układu elektrycznego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.