Kancelarie prawnicze International Aerospace Law & Policy Group z australijskiego Brisbane i PMJ PLLC z Chicago złożyły 22 czerwca pozew zbiorowy przeciwko Boeingowi w imieniu ponad 400 pilotów z dużej międzynarodowej linii lotniczej, żądając odszkodowania za szkody spowodowane przez uziemienie samolotów komunikacyjnych rodziny 737 MAX.
Działanie zostało zainicjowane przez pilota X, który chce pozostać niezidentyfikowany z obawy przed odwetem koncernu z Chicago. Pilot X złożył pod koniec zeszłego miesiąca indywidualny pozew, domagając się odszkodowania za obecne i przyszłe straty wynikające z psychologicznego wpływu dwóch katastrof 737 MAX, które ostatecznie doprowadziły do uziemienia samolotów tej rodziny.
Oświadczenie IALPG mówi, że wnioskodawcy nie otrzymali jeszcze odszkodowania, ale kancelaria szacuje straty w milionach dolarów. Ponieważ dochody pilotów i stabilność ich kariery zostały zagrożone przez Boeinga, który postawił zysk ponad bezpieczeństwem, składany obecnie pozew, w trakcie 53. Paris Air Show, aby wysłać wiadomość do Boeinga, że jego pragnienie sprzedaży samolotów nie może nigdy ponownie wpływać na bezpieczeństwo lotów – czytamy w oświadczeniu.
Kiedy urzędnicy na całym świecie mieli wątpliwości co do bezpieczeństwa konstrukcji Boeinga 737 Max, działali zdecydowanie w celu uziemienia samolotu. Katastrofy MAX-ów spowodowały także uziemienie wielu pilotów, którzy nie zdawali sobie sprawy z tego, że samoloty, którymi musieli latać, były wadliwie zaprojektowane i niebezpieczne. Wielu pilotów na całym świecie zostało zwolnionych, zmuszonych do przeniesienia, lub poniosło straty spowodowane brakiem możliwości latania i zarabiania. Pochwalamy odwagę Pilota X, który chce pociągnąć Boeinga do odpowiedzialności za straty, jakie dotknęły tych pilotów – stwierdził przedstawiciel IALPG Joseph Wheeler.
Pilot X złożył też oddzielne roszczenie do Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) USA. Zdaniem Patricka Jonesa, partnera zarządzającego PMJ, pilot X planuje także złożenie pozwu przeciwko rządowi USA za zaniedbania ze strony FAA, jeśli jego adwokat uzna, że odpowiedź FAA jest niewystarczająca. Zarzuty odzwierciedlają powszechny pogląd, że Boeing stawia zyski ponad bezpieczeństwem lotów, a także bezpieczeństwo osób w świecie lotniczym, które pokładają zaufanie w Boeinga: pilotów i ich pasażerów. Piloci zaufali Boeingowi, że sprzedaje bezpieczne samoloty, które poradzą sobie w każdej sytuacji awaryjnej, ale zaufanie to zostało wyraźnie nadużyte – dodał Patrick Jones (PAS 2019: Tylko 861 samolotów , 2019-06-20, AZAL rezygnują z 737 MAX, 2019-06-05, Wadliwe elementy w Boeingach 737, 2019-06-03).