Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, japoński koncern Mitsubishi Heavy Industries (MHI) i kanadyjskie przedsiębiorstwo Bombardier ogłosiły dziś, 25 czerwca, że zawarły ostateczną umowę, na mocy której MHI przejmie prawa do samolotów komunikacji regionalnej CRJ za 550 mln USD w gotówce oraz przejmie zobowiązania Kanadyjczyków w wysokości ok. 200 mln USD. Zgodnie z umową, udział Bombardiera w programie sekurytyzacji (zamiany pożyczki na zbywalny papier wartościowy) samolotów regionalnych (RASPRO), którego wartość wynosi ok. 180 milionów USD, zostanie przekazany MHI.
Zgodnie z umową MHI przejmie działania związane z obsługą, wsparciem, przebudowywaniem, marketingiem i sprzedażą samolotów serii CRJ, w tym powiązanych usług i sieci wsparcia zlokalizowanych w Montrealu i Toronto oraz jego centrów obsługowych zlokalizowanych w Bridgeport i Tucson. Japończycy staną się także właścicielami Certyfikatów Typu samolotów rodziny CRJ.
Zakład produkcyjny CRJ w Mirabel pozostanie własnością Bombardiera i będzie nadal dostarczać komponenty i części zamienne oraz dostarczać samoloty CRJ w imieniu MHI. Przewiduje się, że produkcja CRJ zakończy się w drugiej połowie 2020, po dostarczeniu wszystkich zamówionych samolotów tej rodziny.
Bombardier zachowa również pewne zobowiązania stanowiące część gwarancji kredytowych i wartości rezydualnej na łączną kwotę ok. 400 mln USD. Kwota ta zostanie spłacona przez Kanadyjczyków w ciągu najbliższych 4 lat. Oczekuje się, że transakcja zostanie zamknięta w pierwszej połowie 2020
Jak podkreśliliśmy podczas niedawnego Paris Air Show, ciężko pracujemy, aby zapewnić liniom lotniczym nowe potencjalne zyski i ustanowić nowy standard komfortu pasażerów. Transakcja ta jest jednym z najważniejszych kroków w naszej strategicznej drodze do zbudowania silnej, globalnej marki lotniczej. Wzmacniamy te wysiłki, zapewniając światowej klasy zestaw działań związanych z lotnictwem, w tym obsługę, naprawy i remonty, konstruowanie i obsługę klienta – skomentował Seiji Izumisawa, prezes i dyrektor generalny MHI.
Program CRJ jest wspierany przez niezwykle utalentowane osoby. Jesteśmy przekonani, że w połączeniu z naszą istniejącą infrastrukturą i zasobami w Japonii, Kanadzie i innych krajach, […] przyczyni się do przyszłego sukcesu samolotów rodziny SpaceJet – podsumował Izumisawa (MRJ zmienia nazwę, 2019-06-13).
Jest nam niezmiernie miło ogłosić tę umowę, która stanowi zakończenie transformacji działu lotniczego Bombardiera. Jesteśmy przekonani, że przejęcie programu CRJ przez MHI jest najlepszym rozwiązaniem dla linii lotniczych , pracowników i akcjonariuszy. Dążymy do zapewnienia płynnego i uporządkowanego przejścia. Teraz, gdy transformacja jest już za nami, mamy jasną […] wizję przyszłości. Skupiamy się na dwóch silnych filarach wzrostu: Bombardier Transportation [w branży kolejowej] i Bombardier Aviation [dziale produkującym samoloty odrzutowe klasy biznes] – dodał Alain Bellemare, prezes i dyrektor generalny Bombardiera.