Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bombardier sprzedał prawa do Dasha 8

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 09 listopada 2018

Bombardier kontynuuje wyprzedaż praw do swoich samolotów komunikacyjnych. Po przejęciu CSeries przez Airbusa z portfolio kanadyjskiego przedsiębiorstwa znikną także turbośmigłowe Dash 8 (Pierwszy A220 dla Delty, 2018-10-29). Za 300 mln USD (1,1 mld zł) prawa do produkcji modelu Q400, a także wszystkie aktywa i prawo własności intelektualnej związane z innymi modelami – Q100, Q200 i Q300 – nabyła spółka Longview Aviation Capital Corporation, będąca właścicielem Viking Air.

Mające siedzibę w Sydney w Kolumbii Brytyjskiej, Viking Air wytwarza części zamienne i zajmuje się obsługą techniczną niemal wszystkich samolotów z napędem śmigłowym produkowanych wcześniej przez de Havilland Canada (DHC-2 Beaver, DHC-2T Turbo Beaver, DHC-3 Otter, DHC-4 Caribou, DHC-5 Buffalo, DHC-6 Twin Otter i DHC-7 Dash 7), a od lutego 2006 posiada prawa własności i certyfikaty dla wszystkich w/w konstrukcji. Dzięki umowie zawartej w połowie 2016 Viking Air jest posiadaczem Certyfikatów Typu dla innych samolotów Bombardiera – pożarniczych CL-215, CL-215T i CL-415, a także przejęło prawa do ich obsługi technicznej, wsparcia logistycznego i dostaw części zamiennych (Viking wykupił dział Bombardiera , 2016-06-22).

Pozbycie się Q400 z portfolio Bombardiera jest zaskakujące, ponieważ w ostatnich miesiącach samolot ten zaczął odzyskiwać udziały w rynku po kilku latach dominacji europejskiego  ATR, dzięki nowym zamówieniom, a także uzyskaniu certyfikatu dla wersji 90-miejscowej (90-miejscowy Q400 dla SpiceJet, 2018-09-27).

Co więcej szefowie Bombardiera postanowili sprzedać także za 645 mln USD (2,4 mld zł) dział zajmujący się szkoleniem pilotów i mechaników samolotów odrzutowych klasy biznes. Jego nabywcą jest producent symulatorów i dostawca usług szkoleniowych CAE.

Bombardier przewiduje, że obydwie transakcje zostaną sfinalizowane do połowy przyszłego roku. W ich efekcie zatrudnienie w zakładach kanadyjskiego producenta spadnie o ok. 5 tys. osób w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy. Jedynym dużym samolotem produkowanym przez Bombardiera pozostanie odrzutowiec komunikacji regionalnej CRJ. Kanadyjczycy zamierzają poświęcić mu całą swoją uwagę i opracować strategiczne opcje  koncentrując się na obniżaniu kosztów i zwiększaniu produkcji, a także optymalizacji rynku wtórnego dla floty eksploatowanych obecnie 1500 CRJ100/200/700/900/1000 (Delta zamawiają CRJ900 Atmosphere, 2018-06-21).

Kolejne inicjatywy obejmują przeniesienie kluczowych konstruktorów i projektantów Q400 do innych zadań – najwięcej z nich trafi do działu zajmującego się samolotami klasy biznes. Planuje się również utworzenie nowego biura ds. nowoczesnych technologii, które zajmować się będzie projektowaniem nowych urządzeń i wykorzystaniem doświadczeń z lotnictwa w transporcie kolejowym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.