Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Początek przebudowy w Pyrzowicach

Lotnictwo cywilne, 09 września 2019

Na początku września ruszyła przebudowa i rozbudowa Terminala B w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

Od strony parkingów Terminal B ma otrzymać nową elewację, spójną architektonicznie z terminalami pasażerskimi A i C

Przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane do połowy 2021. Koszt inwestycji to 77,4 mln zł netto, a głównym wykonawcą jest spółka Promus Ruda Śląska. Po zakończeniu prac powierzchnia użytkowa Terminala B ma wzrosnąć do 17,2 tys. m2, czyli o 40%, a jego kubatura do 120 256 m3, czyli o 35%. Roczna przepustowość obiektu ma wzrosnąć z 2 mln do 4 mln pasażerów, a przepustowość całej infrastruktury terminalowej z 6 mln do 8 mln podróżnych. Łączna powierzchnia wszystkich trzech terminali pasażerskich ma zaś wzrosnąć z 29 tys. m2 do 34 tys. m2.

Terminal B ma zostać nie tylko powiększony, ale też przebudowany wewnątrz. Od strony parkingów ma powstać nowa elewacja, która architektonicznie będzie spójna z terminalami pasażerskimi A i C, dzięki czemu poprawi się estetyka południowej części infrastruktury terminalowej. Istotną zmianą będzie przesunięcie o ok. 17,5 m fasady Terminala B na południe i zrównanie jej z linią Terminala C, co umożliwi połączenie budynków.

Wewnątrz hali ogólnodostępnej rozdzielone poziomami zostaną strefy stanowisk kontroli biletowo-bagażowej i strefy kontroli bezpieczeństwa, które aktualnie znajdują się na parterze. W nowej strefie kontroli bezpieczeństwa, która powstanie na pierwszym piętrze, liczba stanowisk kontroli wzrośnie z 6 do 8. Z kolei parter budynku przeznaczony zostanie tylko pod stanowiska kontroli biletowo-bagażowej, których liczba zwiększy się z 18 do 28, z czego dwa stanowiska przeznaczone będą do samodzielnej odprawy biletowej wraz z możliwością samodzielnego nadania bagażu rejestrowanego. Komunikację pomiędzy parterem a pierwszym piętrem zapewnią ruchome chodniki, tzw. travelatory.

Gruntownej przebudowie i reorganizacji ma ulec także wnętrze budynku

Zwiększona zostanie też hala odlotów dostępna dla pasażerów po kontroli bezpieczeństwa. Dodatkowe powierzchnie zostaną przeznaczone m.in. pod powiększony salonik Executive Lounge i ogólnodostępną restaurację z widokiem na płytę lotniska. Od podstaw powstanie też strefa sklepów wolnocłowych. Projekt zakłada również budowę trzech zewnętrznych klatek schodowych, zlokalizowanych za drogą obsługową, przebiegającą wzdłuż terminala. Klatki mają być połączone z budynkiem za pomocą stalowych pomostów, a każda z nich będzie miała dwa niezależne ciągi dla pasażerów, dzięki temu liczba bramek do wejścia na pokład samolotu wzrośnie z 10 do 16.

W celu podwyższenia przepustowości powstanie też nowa bagażownia o maksymalnej wydajności 1885 bagaży na godzinę. Nowy system transportu bagaży wyposażony zostanie w sprzęt służący do kontroli bezpieczeństwa bagaży rejestrowanych przystosowany do normy III.

 Rozbudowa i modernizacja Terminala B będzie wiązała się jednak z pewnymi utrudnieniami dla pasażerów. Zaczynamy duży i trudny projekt, jakim jest przebudowa oraz rozbudowa terminala pasażerskiego B. Realizacja tej inwestycji będzie wiązała się z niedogodnościami dla osób wylatujących z Pyrzowic do krajów należących do strefy Schengen. Niestety, pewnego dyskomfortu wynikającego z prowadzonych prac, nie będzie dało się uniknąć, za co przepraszam. Zapewniam, że razem z wykonawcą będziemy robili wszystko, żeby go zminimalizować. Równolegle z tym projektem pracujemy nad koncepcją zagospodarowania centralnej części portu. W dokumencie określona zostanie wielkość i lokalizacja nowego, centralnego terminala pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów oraz drugim hotelem i biurowcem. Na postawie przeprowadzonych analizy podejmiemy decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej – powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego pyrzowickim lotniskiem.

W związku z rozpoczęciem prac od 28 sierpnia br. zamknięte zostały wszystkie wejścia do Terminala B od strony parkingu, a do budynku dostać się można tylko przez sąsiadujący z nim Terminal A. Przed Terminalem B wyłączone z użytkowania zostało też 120 miejsc parkingowych, a strefa nadawania bagażu została przeniesiona przed Terminal C. W zamian za zamknięte na czas rozbudowy miejsca parkingowe przed Terminalem B, GTL udostępniło 660 miejsc w nowej, zachodniej części parkingu P1.

W hali ogólnodostępnej Terminala B zamknięta została wschodnia części pierwszego piętra. Z użytku wyłączone zostało także całe drugie piętro hali ogólnodostępnej, łącznie ze znajdującym się tam tarasem widokowym.

Po zakończeniu rozbudowy przepustowość Terminala B ma wzrosnąć z 2 mln do 4 mln pasażerów rocznie / Wizualizacje: Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt

Na obecnym etapie inwestycji nie zaplanowano natomiast większych zmian w hali ogólnodostępnej na parterze. Zgodnie z harmonogramem prac do sierpnia 2020 mają tam działać wszystkie stanowiska odprawy biletowo-bagażowej i strefa kontroli bezpieczeństwa.

W związku z realizowanymi pracami budowlanymi zamknięto jednak wschodnią część parteru i pierwszego piętra hali odlotów Terminala B, która znajduje się po kontroli bezpieczeństwa.Kolejne zmiany zaplanowano od początku III kwartału 2020, kiedy to Terminal pasażerski B zostanie całkowicie zamknięty, a podróżujący do krajów strefy Schengen obsługiwani będą w Terminalu A i w tymczasowym terminalu pasażerskim T, który powstanie przez zaadaptowanie starego terminala cargo.

Aktualnie w MPL Katowice w Pyrzowicach funkcjonują trzy terminale pasażerskie. W Terminalu A obsługiwany jest ruch wylotowy do krajów nienależących do strefy Schengen, z Terminala B korzystają pasażerowie podróżujący do krajów strefy Schengen, zaś w Terinalu C obsługiwany jest cały ruch przylotowy (3 mln Ryanaira w Katowicach, 2019-05-10, Pyrzowice liderem cargo w Polsce, 2019-01-28).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.