Ministerstwo Obrony Rumunii zamierza wydać 12 mld lei (ok. 11 mld zł) na odbudowę, dostosowanie do standardów NATO i zwiększenie pojemności Baza 57 Aeriană (57. bazy lotniczej) Forțele Aeriene Române (FAR, wojsk lotniczych Rumunii). Baza znajduje się na międzynarodowym lotnisku Mihail Kogălniceanu w południowo-wschodniej Rumunii, około 25 km na północny zachód od nadmorskiego miasta Konstanca i 13 km od Morza Czarnego.
Zgodnie z informacjami rumuńskich mediów projekt przebudowy będzie finansowany z budżetu państwa, a prace potrwają 20 lat. W bazie powstaną: nowy pas startowy, hangary i miejsca do naprawy samolotów, magazyny paliwa, strzelnice, budynki administracyjne i koszary dla żołnierzy, którzy będą stacjonować w bazie. Miejscowe media szacują, że baza będzie w stanie pomieścić 8-10 tys. Żołnierzy.
Pierwsze operacje cywilne w porcie lotniczym Mihail Kogălniceanu, działającym od 1955 jako lotnisko wojskowe, wykonano w maju 1960. Od tego czasu do 2004 pozostawał wspólnym lotniskiem cywilno-wojskowym i bazą rumuńskich MiGów-29. Od 1999, a bardziej intensywnie od 2004, lotnisko jest używane przez USA, m.in. jako baza tranzytowa dla wojsk operujących w Afganistanie i Iraku.
Po aneksji Krymu przez Rosję w 2014 w strategicznie zlokalizowanej 57. bazie zaczęły stacjonować rotacyjnie kontyngenty wojsk lotniczych krajów NATO, wykonujące misje Air Policing w rejonie Morza Czarnego (Rotacje kontyngentów Air Policing , 2018-08-31).
Obecnie na lotnisku Mihail Kogălniceanu stacjonują samoloty MiG-21 LanceR-B/C ze składu Escadrilele 861 Aviație Vânătoare i śmigłowce IAR-330L MEDEVAC z Escadrila 862 Elicoptere, podporządkowane 86. bazie lotniczej Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă. W przyszłości powinny dołączyć do nich myśliwce F-16 Block 15 MLU.
Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego