Wczoraj, 17 lutego, w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice uruchomionych zostało 10 samoobsługowych stanowisk nadawania bagażu (ang. Self–Service Bag Drop), umożliwiających szybką i komfortową obsługę bagażową przed wylotem. Krakowskie lotnisko jest pierwszym w Polsce, na którym uruchomiono taki system.
Wykonawcą inwestycji jest spółka SITA, która współpracuje z ponad 40 lotniskami i 55 liniami lotniczymi, a pierwszym przewoźnikiem korzystającym z tego systemu na krakowskim lotnisku są linie Wizz Air.Dzięki samoobsługowym stanowiskom pasażerowie mogą uniknąć kolejek do odprawy biletowo-bagażowej i nadać swój bagaż w zaledwie w kilkadziesiąt sekund.
Po odprawieniu się, np. dzięki aplikacji mobilnej, pasażer nadaje na lotnisku samodzielnie bagaż postępując zgodnie z prostą instrukcją, wybierając jeden z 8 dostępnych języków: polski, angielski, niemiecki, francuski, norweski, włoski, hiszpański lub ukraiński. Skanuje kartę pokładową i umieszcza bagaż na specjalnej wadze, która weryfikuje jego ciężar i wielkość zgodnie z wymaganiami danej linii lotniczej. Następnie podróżny otrzymuje naklejkę z kodem nadania bagażu i samodzielnie umieszcza ją na bagażu. Cały proces jest intuicyjny i skraca czas nadawania bagażu do około 20 sekund. W pierwszym okresie funkcjonowania systemu pasażerowie odprawiający samodzielnie bagaż mogą dodatkowo korzystać z pomocy obsługi krakowskiego lotniska lub spółki handlingowej.
Priorytetem krakowskiego portu jest bezpieczeństwo i wysoka jakość obsługi pasażerów. Wdrażanie rozwiązań ułatwiających podróżowanie jest istotne zarówno z punktu widzenia pasażera, linii lotniczej, jak również samego lotniska. Uruchomione dzisiaj stanowiska nadawania bagażu, to rozwiązanie dla wszystkich przewoźników. To też krok do automatyzacji ścieżki pasażera, która maksymalnie skróci czas odprawy biletowo-bagażowej – powiedział prezes zarządu MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice Radosław Włoszek.
Samoobsługowe stanowiska pozwalają na wcześniejsze nadanie bagażu, nawet do 6 godzin przed odlotem i mogą być zintegrowane z systemami odprawy każdego przewoźnika, jednak nie obsługują bagażu ponadwymiarowego (wózków dziecięcych) i przewozu zwierząt.
Dzisiejsze ogłoszenie podkreśla zaangażowanie krakowskiego lotniska i Wizz Air w obsługę pasażerów. Cieszymy się, że Kraków, nasze najmłodsze lotnisko bazowe w Polsce, wybrało Wizz Air jako pierwszą linię lotniczą, która testuje usługę Self Bag Drop. Po odprawie w domu lub przez aplikację mobilną, pasażer może samodzielnie, w łatwy sposób nadać bagaż na lotnisku. To innowacyjne rozwiązanie, zwiększające bezpieczeństwo i komfort podróży – powiedziała manager ds. komunikacji korporacyjnej w Wizz Air Paulina Gosk (8-milionowy pasażer Balic, 2019-12-16).
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda