Wczoraj po siedmioletniej przerwie, PLL LOT reaktywowały loty na trasie z Krakowa do Chicago, będącego największym skupiskiem Polonii w Ameryce Północnej.
W pierwszym rejsie z Chicago do Krakowa przyleciało 246 pasażerów, a w przeciwnym kierunku odleciało 228 podróżnych. Trwające około 9 h loty będą wykonywane w poniedziałki samolotami Boeing 787-8 Dreamliner i mają być realizowane przez cały rok. Obsługujące połączenie z Krakowa do Chicago Dreamlinery mogą zabrać na pokład 252 pasażerów, w tym 18 w klasie biznes, 21 w klasie ekonomicznej premium i 213 w ekonomicznej.
Jest to 9. trasa dalekiego zasięgu, a zarazem 6. do Ameryki Północnej i 5. do USA obsługiwana przez polskiego narodowego przewoźnika (LOT rozszerza ofertę, 2017-01-10). Obecnie jest to też jedyne bezpośrednie połączenie dalekiego zasięgu realizowane samolotami szerokokadłubowymi z Krakowa i jedyne połączenie dalekiego zasięgu obsługiwane Dreamlinerami PLL LOT z polskiego regionalnego portu lotniczego.
Decyzja o uruchomieniu połączenia pomiędzy Krakowem a Chicago została podjęta w oparciu o szczegółowe analizy ruchu na tej trasie, które od kilku lat wykazywały wyraźny wzrost liczby pasażerów. Zdecydowana większość z nich wybierała połączenie z przesiadką w Warszawie. Przeprowadzone przez przewoźnika analizy biznesowe zdecydował więc o uruchomieniu bezpośrednich rejsów, o czym PLL LOT poinformowały w listopadzie 2016 (LOT-em z Krakowa do Chicago, 2016-11-21).
– Liczba pasażerów podróżujących między Krakowem a Chicago od 2012 rosła średnio o 17% rocznie, a strategia LOT-u wyraźnie mówi, że nie wolno nam zmarnować takiego potencjału. Wspólnie z MPL Kraków od wielu miesięcy badaliśmy możliwość powrotu na trasę Kraków – Chicago. Dzięki nowym Dreamlinerom, które właśnie dołączają do naszej floty, uruchomienie tego połączenia staje się dziś faktem – powiedział prezes PLL LOT Rafał Milczarski.
– Wśród 28 nowych połączeń w MPL Kraków w 2017, dzisiejsza inauguracja ma szczególny charakter. Powrót, bezpośrednich rejsów na trasie Kraków – Chicago był bardzo oczekiwany przez mieszkańców Krakowa i Małopolski. Ponad 90 tys. pasażerów rocznie podróżujących z przesiadkami pomiędzy obydwoma miastami to wymowny dowód na potencjał uruchamianego dzisiaj połączenia. Jestem przekonany, że jest to świetna oferta zarówno dla mieszkańców Polski południowej, jak i Amerykanów, którzy podróżują w celach turystycznych, biznesowych, naukowych czy odwiedzają najbliższych. Mamy nadzieję, że dzisiejsza inauguracja to początek dalszego rozwoju oferty PLL LOT z krakowskiego lotniska – powiedział Radosław Włoszek, Prezes Zarządu MPL Kraków-Balice im. Jana Pawła II.
Rejsy z Krakowa do Nowego Jorku i Chicago zostały zainaugurowane przez PLL LOT na początku grudnia 1997 i były wykonywane przez Boeingi 767-200 i 767-300. W szczytowym okresie, w sezonie lato 2001, nasz narodowy przewoźnik wykonywał loty z Krakowa aż na 4 transatlantyckich trasach – do Chicago, Toronto i na nowojorskie lotniska JFK i Newark. Później połączenia te były jednak stopniowo zawieszane, a ostatni regularny lot z Krakowa do Chicago został wykonany 27 października 2010.
Aktualnie Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest największym regionalnym lotniskiem w Polsce, które w sezonie lato 2017 oferuje 83 połączenia regularne do 21 krajów. Nowościami tegorocznego sezonu letniego są trasy do: Sztokholmu (SAS), Tel Awiwu (El-Al), Chicago (PLL LOT), Wenecji-Treviso, Pescary, Porto, Chanii, Lourdes, Lamezii, Walencji (Ryanair) i Düsseldorfu (Eurowings) (11 nowych tras z Krakowa, 2017-03-27).
W rozkładzie jesień-zima 2017/2018 ma się znaleźć kolejne 17 nowych połączeń, dzięki czemu po raz pierwszy w jednym roku kalendarzowym w ofercie krakowskiego lotniska ma się znaleźć ponad 100 połączeń lotniczych na 4 kontynenty. Zgodnie z szacunkami władz lotniska w tym roku na Balicach ma zostać obsłużonych ponad 5 mln pasażerów.
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda