Airbus rozpoczął loty próbne pierwszego A330-900neo o maksymalnej masie startowej (MTOW) zwiększonej 251 ton. Samolot, nr ser. MSN1967, noszący znaki rejestracyjne F-WWCE, wystartował do pierwszego lotu z lotniska w Tuluzie 28 lutego o 12:27 czasu lokalnego.
Szefowie europejskiego koncernu zakładają, że samolot, napędzany silnikami Rolls-Royce Trent 7000, trafi do AirAsia X w połowie bieżącego roku, niezwłocznie po uzyskaniu Certyfikatu Typu EASA. W przyszłym roku certyfikowana ma być wersja A330-800 o analogicznie zwiększonej MTOW (Certyfikaty dla A330-800, 2020-02-13).
Według danych Airbusa wersja A330-900 o MTOW wynoszącej 251 t będzie miała zasięg 13 300 km. Samolot może pomieścić 260-300 pasażerów w typowej konfiguracji trzyklasowej. Jego maksymalny ciężar do lądowania wynosić ma 191 t.
Obecnie na rynku dostępny jest A330-900 o MTOW wynoszącej 242 t. Zwiększenie MTOW umożliwia nie tylko zabranie większej masy ładunku, ale przede wszystkim wydłużenie zasięgu nowej wersji aż o 1200 km, co umożliwi mu wykonywanie lotów transpacyficznych.
Oprócz tego wprowadzone w samolotach rodziny A330neo modyfikacje podwozia przedniego i głównego umożliwiły wydłużenie okresu międzyprzeglądowego z 10 do 12 lat, co przyniosło znaczne oszczędności kosztów obsługi technicznej (A330neo dla Air Greenland , 2020-01-20, Pierwszy A330neo dla Garuda Indonesia, 2019-11-19).