Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IG Metall ostrzega przed kupnem F/A-18E/F i EA-18G

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 18 marca 2020

Jeden z największych niemieckich związków pracowników przemysłu lotniczego i kosmicznego IG Metall (skupiający pracowników Airbus Defence & Space, Hensoldta, MTU i Premium Aerotec) w liście otwartym do ministrów obrony i gospodarki ostrzegł rząd w Berlinie, że ryzykuje narażeniem całego europejskiego przemysłu obronnego, jeśli wybierze samoloty Boeinga jako następców Tornado.

Wyłącznie od produkcji Eurofightera zależy 25 tys. miejsc pracy w Niemczech i 100 tys. w całej Europie / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Te ostatnie używane są przez naszych zachodnich sąsiadów do zadań uderzeniowych i walki elektronicznej, a także przenoszenia broni nuklearnej, co jest jedną z najważniejszych zdolności pozwalających na wypełnienie zobowiązań Luftwaffe (wojsk lotniczych Niemiec) wobec NATO. Jak wiadomo Niemcy zdecydowali, że następcą Tornado będzie jeden z dwóch typów: Eurofighter Typhoon lub F/A-18E/F (oferowany razem z EA-18G). Ostateczna decyzja w tej kwestii miała zostać podjęta na początku tego roku (MAGDAY w Jagel, 2020-02-13, Miliardy na niemieckie Tornada, 2019-04-11).

Częściowym rozwiązaniem problemu związanego z wycofaniem ze służby niemieckich Tornado może być Eurofighter ECR, przystosowany do wykonywania zadań walki elektronicznej (m.in. lokalizowania w trybie pasywnym stacji radiolokacyjnych i aktywnego zakłócania systemów uzbrojenia przeciwnika) oraz obezwładniania / niszczenia nieprzyjacielskiej obrony powietrznej (SEAD/DEAD, więcej na ten temat pisaliśmy w R-wto 12/2019).

Zakup F/A-18E/F i EA-18G spowodowałby nie tylko przepływ miliardów dolarów z niemieckich podatków do Stanów Zjednoczonych, ale także zagroziłby przyszłości lotnictwa wojskowego w Niemczech. Amerykańskie  rozwiązanie nie może być preferowanym wyborem. Decyzji przeciwko niemieckim i europejskim przedsiębiorstwom nie można wytłumaczyć naszym pracownikom i niemieckim podatnikom – twierdzą przedstawiciele IG Metall.

Związek twierdzi, że wyłącznie od produkcji Eurofightera zależy 25 tys. miejsc pracy w Niemczech i 100 tys. w całej Europie. IG Metall dodaje, że rozwój nowych urządzeń (np. zasobnika WE) dla samolotów produkowanych w Europie, jest również niezbędny do zapewnienia odpowiednio wykwalifikowanych pracowników dla projektu Future Combat Air System (Dalszy rozwój FCAS, 2020-02-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.